Pytanie: Czy jest zgodne z Biblią, jeśli jakieś małżeństwo zgromadza się do imienia Pana (jako zgromadzenie)?

Pytanie: Czy jest zgodne z Biblią, jeśli jakieś małżeństwo zgromadza się do imienia Pana (jako zgromadzenie)? Alb inaczej mówiąc: czy małżeństwo, tzn. tylko tych dwoje, może się zgromadzać na łamanie chleba itd.? Pan powiedział: „ Gdzie dwóch albo trzech zgromadzonych jest do mojego imienia, tam jestem pośród nich” (Mat. 18,20).  Mając przed oczami ten wiersz, wydaje mi się, że coś takiego może mieć miejsce. Byłbym jednak bardzo wdzięczny za wyjaśnienie tej kwestii, gdyż jestem jeszcze młodym wierzącym.

 Odpowiedź: Odnośnie wyrażenia „dwaj albo trzej” Pan Jezus myśli naturalnie to, co mówi. Tak więc łamanie chleba przez małżeństwo musimy pozostawić sprawą otwartą. Jednak w praktycznym życiu zgromadzenia jest wiele okoliczności, które ten przypadek ukazują jako absolutnie szczególny. Chciejmy przedstawić pewne z tych myśli, ograniczeń i ostrzeżeń. 1.      Jeśli na jakimś miejscu są tylko „dwaj albo trzej” to nie mogą oni na podstawie swojego uznania tak po prostu łamać chleb bez uprzedniego uzgodnienia tego faktu z sąsiednim zgromadzeniem. W przeciwnym razie byłoby to okazanie niezależności, a nie wyrażeniem jedności ciała. Nie byłoby to więc zgromadzaniem się do imienia Pana. 2.      Taki przypadek można sobie wyobrazić tylko w szczególnej sytuacji; na przykład w sytuacjach kryzysowych albo wtedy, gdy odległości do sąsiednich zgromadzeń są bardzo duże, lub gdy w danym kraju nie ma wierzących zgromadzających się na gruncie Słowa Bożego. Zawsze jednak, jeśli jest to możliwe, powinno się szukać akceptacji sąsiedniego zgromadzenia, zgromadzającego się na podstawie jedności ciała. 3.      To, że zgromadzanie się jako zbór jest również zgromadzaniem się dla zbudowania duszy, pochodzi z nauki 1 Kor. 14 i ma szczególne znaczenie: „A co do proroków , to niech mówią dwaj albo trzej, a inni niech rozsądzają”. Ponieważ mamy do czynienia tylko z jednym bratem, jest to w ogóle niemożliwe zarówno w odniesieniu do mowy jak i rozsądzania. Niewiasty powinny przecież milczeć w zgromadzeniu (w. 4). Jest więc jasne, że Nowy Testament nie wychodzi z założenia, że miejscowe świadectwo miałoby się składać jedynie z jednego brata i jednej siostry. 4.      Wykonywanie koniecznej karności w przypadku naturalnych związków męża i żony jest trudne do wyobrażenia, jak również nie stronnicze związywanie czy rozwiązywanie. Każda rzecz, szczególnie o daleko sięgających konsekwencjach powinna być poświadczona przez dwóch albo trzech świadków (2 Kor. 13,1). W każdym przypadku byłaby konieczna pomoc sąsiedniego zgromadzenia. 5.      Sprawa ta prowadzi mnie do zapewne wcześniej zaistniałego zjawiska, które nie zostało poruszone w pytaniu: że jakieś miejscowe zgromadzenie na wskutek śmierci wierzących lub zmiany miejsca ich zamieszkania zostało tak bardzo pomniejszone, że powiedzmy, pozostał jeden brat i kilka sióstr. Wtedy, według mnie, nie można żądać, aby zgromadzenia odbywały się dalej na tym miejscu. O wiele bardziej powinno się rozważyć, czy sąsiednie zgromadzenie nie powinno podeprzeć tej małej garstki, aż Pan znów sprawi ożywienie na tym miejscu. Okazany w ten sposób duch łaski na pewno będzie miły Panu. Jednak w każdym z takich przypadków należy się poważnie zastanowić, jaka jest Jego wola, gdyż może się zdarzyć, że Pan chce usunąć świecznik zgromadzenia z danej miejscowości na skutek odstępstwa przebywających tam wierzących (Obj. 2,5). Podsumowanie Jeśli Pan Jezus mówi o swojej obecności pośród zgromadzenia używając słów „ (…tam jestem pośród nich) i określa przy tym minimalną liczbę zgromadzonych  (dwóch), to jest to ogromna łaska i rzecz nadzwyczaj drogocenna.             Dalsze nauki zawarte w listach apostolskich Nowego Testamentu opisujące zasady zgromadzania się jako zbór pokazują, że zgromadzenie składające się z „dwóch albo trzech” jest raczej wyjątkiem, który może okazać się możliwy w realizacji tylko po uwzględnieniu zasad dotyczących zgromadzania się. Dlatego zgromadzanie się pary małżeńskiej do łamania chleba jest – nie mówię, że niemożliwe, ale w praktyce bardzo trudne.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: