Duch Święty [Bremicker] fragmenty

OKLADKA:

Der Heilge Geist – Duch Swiety

Sein Wesen und Wirken – Jego Osoba i dzialanie

Beröa               E.A.Bremicker

 

STRONA 5):

Duch Swiety – Boska osoba

Obecnosc Ducha Swietego na tej ziemi jest jedna z

najbardziej znaczacych    i charakterystychnych

znamion czasow chrzescijanstwa. Dlatego tez jest to

wazne, aby miec jasne wyobrazenie o Osobie Ducha

Bozego. Niestety wielu chrzescijan oddalilo sie bardzo

daleko w swoim mysleniu, od tego co nam o Nim donosi

biblia. Dlatego chcemy sie zajac jakie sa Boze mysli

na ten temat.

 

Duch Swiety w Starym Testamencie

 

Ducha Swietego spotykamy w wielu fragmentach Starego

Testamentu. Pierwsza wzmianka jest zwiazana ze

stworzeniem. I tak czytamy                    w 1.Moj

1,2: “ A ziemia byla pustkowiem i chaosem; ciemnosc

panowala nad otchlania, a Duch Bozy unosil sie nad

powierzchnia wod. “. Po upadku ludzi w grzech, musial

Bog powiedziec: Nie bedzie przebywal duch moj w

czlowieku na zawsze ” (1Moj 6,23).

W przebiegu historii ludzkosci natrafiamy wciaz na

nowo na Ducha Swietego jako pewna sile i

oddzialywanie, ktory pewne osoby napelnial czasowo,

tak ze mogli oni wykonac jakies okreslone zadania. Na

takich

 

6):

 mezczyzn jak Othniela, Gideona i Samsona ( ), Dawida

(::), Asarja(), Ezekiela(), i innych, Duch Swiety

stepowal w bardzo konkretnych sytuacjach. On natchnal

takze starotestamentowych mezow Bozych do spisania

Bozego Slowa (2. Piotra 1,21). Dawid n.p. byl

calowicie tego swiadomy, ze Duch Swiety mowil przez

niego (2.Sam.23,2).Od czasu do czasu Duch uzywal takze

niewierzacych ludzi, aby wykonac jakies okreslone

zadanie .. Przykladami tego sa Bileam I Saul (4. Moj

24,2; 1. Sam 10,10:19,23).

      Jesli zbierzemy razem te wszystkie fragmenty, to

widzimy jasno, ze wierzacy Starego Testamentu

wiedzieli o Duchu Swietym i ze znali Go jako moc, w

ktorej mogli dokonywac zadziwiajacych rzeczy. W

odroznieniu jednak do Jego objawienia sie w Nowym

Testamencie, dzialanie Ducha Swietego w Starym, bylo

ograniczone czasowo. Stepowal On na pewien czas na

ludzi i dzialal przez nich. Tylko w ten sposob mozemy

zrozumiec np.: prosbe Dawida: „ „(Psalm 51,11). Mozemy

wiec powiedziec, ze Duch Swiety z pewnoscia na ziemi

dzialal, ale na niej niemieszkal. To moglo sie

wydarzyc dopiero, kiedy Jezus dokonal swojego dziela i

powrocil do nieba. Do tego czasu bylo to w Starym

Testamencie zakryte, ze Duch Swiety jest Boska Osoba.

Dopiero w swietle Nowego Testamentu rozpoznajemy w

Starym, jasne wskazowki na to, ale prawda ta wtedy nie

byla jeszcze objawiona. W tym celu msimy przejsc do

Nowego Testamentu.

 

7):

 

Duch Swiety w Nowym Testamencie

 

N.T. potwierdza to, co znalezlismy w Starym. W

Dziejach Apostolskich 1,8 Pan Jezus mowi o Duchu

Swietym, ktory przyjdzie na ziemie. Mowi tam: “Ale

wezmiecie moc Ducha Swietego, kiedy zstapi na was, i

bedziecie mi swiadkami ”. Oddzialywanie tej Boze mocy

w swiadectwie uczniow widzimy w niesamowity sposob w

Dziejach Apostolskich. Ta czesc Biblii daje nam taki

obraz mocy Ducha Swietego w ludziach, jakiego

nieznajdziemy w zadnym innym miejscu. Tak poza tym, to

ta  sama moc stoi  takze do naszej dyspozycji,

poniewaz my tez potrzebujemy mocy do swiadczenia.

Jesli dzisiaj narzekamy na brak mocy, to przyczyna z

pewnoscia nie lezy w Duchu Swietym (ktory sie

niezmienil), lecz wylacznie w nas. 

      Objawienie Ducha Swietego w Nowym Testamencie siega

jednak dalece dalej. Niestety wiele Bozych dzieci

poprzestaje na tym, ze jest On tylko oddzialywaniem i

moca. Bez zwatpienia jest On jednym i drugim, i z

pewnoscia mamy tez czesto zbyt slabe wyobrazenie o tej

mocy, ale Duch Swiety jest dalece czyms wiecej niz to.

Jest On nam w Nowym Testamencie przedstawiony jako

Boska Osoba.

 

Duch – Boska Osoba

 

Starotestamentowi wierzacy znali swojego Boga jako

jednego pojedynczego Boga. Dopiero w Nowym Testamencie

znajdujemy

 

 

 

8):

 

Go objawionego jako trojjedynego Boga, tzn. jako Boga

Ojca, Boga Syna,    i Boga Swietego Ducha. To jest

jeden Bog, jednak sa nam przedstawione trzy osoby

Boga, ktore sa w pelnej harmoni ze soba nawzajem. Tej

prawdy nie mozemy ani zrozumiec ani wytlumaczyc.

Mozemy ja tylko przyjac w wierze, poniwaz przerasta

ona nasz ludzki rozum i ludzkie mozliwosci wyobrazni.

      To, ze Duch Swiety jest tak samo Boska Osoba jak Syn

i Ojciec, jest w wielu miejscach potwierdzane. Bardzo

wyrazna jest wskazowka w Dziejach Apostolskich 5,

gdzie Piotr musial zarzucic Ananiaszowi, ze oklamal

Ducha Swietego a przez to Boga (porownaj sposob

wyrazenia sie Piotra w wersach 3 i 4). Mocy i

oddzialywania nie mozna oklamac, w przeciwienstwie do

osoby. Dokladnie o tym naucza nas Nowy Testament, ze

Duch Swiety m.in.:

–     mysli i sadzi                      (Rzym. 8,26.27)

–     bada i objawia               (1.Kor. 2,10)

–     poucza i przypomina          (Jan. 14,26)

–     swiadczy                     (Jan. 15,26)

–     przekonuje                   (Jan. 16,8)

–     posiada wole                       (1.Kor.12,11)

–     potrafi mowic                (Dz. 13,2)

–     mieszka                      (Rzym. 8,1; 1.Kor. 3,16)

–     prowadzi                     (Rzym. 8,14)

–     sluzy                        (2.Kor. 3,8)

–     moze zostac zasmucony        (Ef. 4,30)

–     moze zostac zniewazony       (Hebr. 10,29)

–     moze zostac zgaszony         (1. Tes. 5,19)

 

9):

 

Wiekszosci tych cech nie mozemy uzyc w stosunku do

mocy lub oddzialywania, lecz jedynie w stosunku do

osoby. Przypuszczenie wiec, ze Duch Swiety jest tylko

oddzialywaniem, jest calkowicie falszywe.W ten sposob

obrazamy samego Boga, poniewaz Duch jest Bogiem. No,

ale mozna by bylo zalozyc, ze Duch nie moze byc Boska

Osoba, bo niema ciala. Ale zapytajmy sie: Czy Bog

Ojciec ma jakies cialo? Ojciec objawil sie wprawdzie w

swoim Synu, poniewaz, kto widzial Syna ten widzial i

Ojca (Jan. 14,9), ale ciala nie posiada. A przeciez

zaden nanowonarodzony chrzescijanin niewatpi, ze

Ojciec jest Boska Osoba.

A czy Syn nie byl Boska Osoba, jeszcze przed tym jak

stal sie czlowiekiem? Bez watpienia byl.

      Musimy oddzielic sie od tego myslenia, ze osoba moze

istniec tylko  w polaczeniu z cialem. Jest to

wyobrazenie, ktore dotyczy tylko ludzi, poniewaz u nas

osoba i cialo sa ze soba nierozerwalnie polaczone

(przynajmniej jesli chodzi o nasza egzystencje tu na

ziemi). Nie dotyczy to jednak osoby Boga. “Osoba jest

zywa istota, ktora jest swiadoma siebie, ktora mysli,

pragnie i dziala.”(R.Brockhaus). Ta definicja dotyczy

Boga a przez to i Ducha Swietego.

 

Zupelna jednosc w Bostwie( u Boga??)

 

Juz powyzej stwierdzilismy, ze w Bostwie(u Boga??)

istnieje zupelna jednosc. Chociaz istnieje tylko jeden

Bog,

 

10):

 

 znamy jednak trzy rozniace sie od siebie nawzajem

osoby(Boga) w Bostwie. Przy tym musimy sie tez uwolnic

od (byc moze   ) myslenia o hierarchi (u Boga) w

Bostwie. Kiedy mowimy, ze Duch Swiety jest “trzecia

Osoba Boga”, to nie mowi nam to nic o Jego “pozycji”,

lecz sluzy jedynie do rozroznienia od Syna i Ojca.

        Uwazny czytelnik biblii, znajdzie w wielu miejscach

w biblii potwierdzenie zupelnej jednosci u Boga, co

nam dodatkowo pokazuje, ze takze Duch Swiety jest

Bogiem. U Boga (Ojca, Syna i Swietego Ducha) istnieje

doskonale porozumienie, i to zarowno w istocie

(charakterze) jak i w dzialaniu.

 

1.    Porozumienie w istocie

 

 O Bogu jest nam w Nowym Testamencie powiedziane, ze

jest On swiatlem i miloscia (1. Jana 1,5; 4,8).

Swiatlo i milosc skladaja sie na istote Boga, i

obydwie te cechy znajdujemy u wszystkich osob Boga.

 

a)    odnosnie milosci

–     ojciec kocha (n.p.: Jana 16,27)

–     Syn kocha (n.p.: Jana 15,9)

–     „milosc Ducha“ jest wspomniana (Rzym 15,30)

Jesli nawet w tym miejscu nie jest wyraznie

powiedziane, ze Duch kocha, to jest On jednak

jednoznacznie powiazany z miloscia.

 

11):

 

b)    odnosnie swiatla

                                          ( ktore

wyraza sie w swiatlosci )

 

–     Ojciec jest swiety (n.p.: Jana 17,11)

–     Syn jest swiety (n.p.: Luk. 1,35 )

–     Duch jest w wielu miejscach nazywany “Swietym”

Duchem. Jest to wlasnie dla Niego charakterystyczne.

 

Swiatlo i milosc istnieja ze soba w harmonii zarowno u

Ojca jak i u Syna jak i u Swietego Ducha.

  

2. Porozumienie w dzialaniu

 

Mozemy z roznych stron przygladac sie Bozemu

dzialaniu, i znajdziemy przy tym porozumienie miedzy

Ojcem, Synem i Duchem Swietym. Wezmy kilka przykladow:

a) Dzielo Golgoty zostalo wykonane przez Syna. On

oddal sie za nas. Tym, ktory dal Syna, byl Ojciec.

Razem udali sie oni na Golgote, tak jak to mozemy juz

zobaczyc w pierwowzorze  w 1. Moj 22, gdzie Abraham i

Izaak poszli razem do Moriji. I bylo to przez

wiecznego Ducha, przez ktorego Syn sam siebie

ofiarowal bez zmazy ( Hebr.9,14).

b) Rowniez podczas zmartwychwstania Pana mozemy

dostrzec udzial wszystkich trzech osob Boga. Jako Syn

Bozy, Pan Jezus mial wladze nad zyciem i smiercia i

dlatego mogl powiedziec: “ Nikt nieodbiera mi mojego

zycia, lecz klade je

 

12):

 

z wlasnej woli. Mam moc dac je i mam moc znowu je

odzyskac” (Jana 10,18). Jego zmartwychwstanie bylo

dowodem Jego Boskosci. Jednakowo prawda jest, ze

zostal On wzbudzony przez chwale Ojca (Rzym. 6,4). I w

koncu widzimy tez dzialajacego Ducha Swietego.       

   

Pan Jezus zostal przez zmartwychwstanie ustanowiony

Synem Bozym “wedlug Ducha uswiecenia” (Rzym. 1,4) i “

w Duchu zostal przywrocony zyciu” ( 1.Piotra 3,18).

      c) Takze w staraniach o uzdrowienie zgubionego

grzesznika widzimy Ojca, Syna i Ducha Swietego

zjednoczonych, tak jak nam to ukazuje trzyczesciowe

podobienstwo w Lukaszu 15. W pierwszej historii (w.

4-7) widzimy troske dobrego pasterza, Pana Jezusa o

zgubionych. On szuka, az znajdzie. Drugi przypadek (w.

8-10) ukazuje nam dzialanie Ducha Swietego, ktory

przekonuje grzesznika (por. Jana 16,8). On jest tym

Bozym swiatlem, ktore przenika zycie grzesznika, aby

przekonac go o jego grzesznym  stanie. W trzeciej

historii widzimy Ojca, ktory czeka na powrot swojego

zgubionego syna, ktorego jak tylko powraca z …..

wyznaniem, chwyta w swoje ramiona i przyjmuje znowu

jako syna.

      d) Kiedy grzesznik daje sie odnalezc i przychodzi do

Ojcowskiego serca, to wtedy Ojciec, Syn i Duch Swiety

dokonuja w nim dziela nowego narodzenia.  Takze tutaj

dostrzegamy udzial wszystkich trzech osob Boga.  

W Jakubie 1,18 czytamy o tym, ze Ojciec, gdy zechcial,

zrodzil nas przez Slowo prawdy. Takze w 1. Piotra

 

 

13):

 

1,23 jest potwierdzone, ze zostalismy na nowo zrodzeni

przez Slowo Boze, ktore jest zywe i trwa – a tym

Slowem jest nikt inny jak sam Pan Jezus.            W

koncu mamy tez Jana 3, widzimy w wyrazny sposob

powiazanie dzialania Ducha Siwtego z nowymi

narodzinami(w. 5-8).

      e) W 1. Koryntian 12 apostol Pawel mowi o korzystaniu

z duchowych   

darow laski. Takze tutaj widzimy rtzy osoby Boga w

dzialaniu. To Duch Swiety daje kazdemu z nas jakis dar

(w.4), motywujac nas tez, zeby z nich korzystac

(w.7-12).To wobec Pana (Syn) jestesmy zobowiazani

korzystac z darow w prawidlowy sposob (w. 5), i w

koncu to dzieki Bogu (Ojciec) osiagamy jakies wyniki,

tzn. owoce . 

      Te przyklady powinny juz nam wystarczyc, aby pokazac,

w jak

doskonaly sposob wspoldzialaja Ojciec, Syn i Duch

Swiety.

 

Niewazne pytanie?  

 

Byc moze ktos sobie mysli, ze praktycznie to

nieodgrywa to tak wielkiej roli, czy Duch Swiety jest

Boska osoba, czy tez “tylko” oddzialywaniem w jego

zyciu. Ale czy rzeczywiscie chodzi tu o nic

nieznaczace pytanie? Z pewnoscia nie – i to z dwoch

powodow:

      Po pierwsze:  Jesli uznajemy Ducha Swietego tylko

jako

 

 

 

14):

 

oddzialywanie i moc, lecz nie jako Boska osobe, to

dotykamy sie jednej z podstawowych prawd biblii,

mianowicie o trojjednosci Boga. Widzielismy jednak, ze

biblia przedstawia nam Boga jako trojjedynego Boga,

prawde ktorej wprawdzie niejestesmy w stanie pojac,

ale ktora jest wielokrotnie potwierdzana. Kto poddaje

ta prawde w watpliwosc lub jej nawet zaprzecza, ten

uderza bezposrednio w chwale i majestat osob Boga. Czy

to jest niewazne?

      Po drugie: Jesli Duch Swiety bylby tylko

oddzialywaniem lub moca, to mialoby to bezposrednio

praktyczne konsekwencje dla mnie. W tym wypadku bylbym

ja dzialajacym i decydujacym w moim zyciu.

Wykonywalbym byc moze moje plany w mocy Ducha

Swietego, ale impulsy wychodzilby ode mnie samego. I

wlasnie dokladnie tak byc niepowinno. Bog, Duch Swiety

mieszka we mnie. On planuje, On decyduje, On prowadzi

mnie, Oon kieruje mna, On mnie napelnia. Nie ja jestem

dzialajacym, lecz Duch Swiety, ktory we mnie mieszka.

Ja jestem narzedziem, ktorego On chce uzywac.

 

Pozostanmy przy tym czego naucza Biblia. Duch Swiety

jest Boska osoba.

 

, ze On nietylko czasowo na nas zstepuje, lecz ze ta

osoba Boga mieszka  zarowno w wierzacych jak I w

zgromadzeniu Bozym na tej ziemi.

Jest z tym zwiazane niekonczace sie blogoslawienstwo.

 

 

15):

 

 

DUCH SWIETY PRZYCHODZI NA ZIEMIE

 

Wierzacy Starego Testamentu mogli miec to …..

doswiadczenie, ze ich Bog byl z nimi i u nich.

Zbawieni Nowego Testamentu, tzn. wierzacy ……, wiedza

jeszcze wiecej. Nas dotyczy nie tylko „Bog jest z

nami“ i „Bog jest dla nas“, lecz o ….“Bog jest w

nas“.

       O tym wszystko…… fakcie, ze Bog przychodzi na

ziemie w osobie Ducha Swietego, aby zamieszkac w

ludziach, donosi nam poczatek Dziejow Apostolskich. Sa

one przez Boga zainspirowana relacja o poczatkach

chrzescijanskiego swiadczenia i zarazem o poczatkach

historii Bozego zgromadzenia na tej ziemi.Ten

sczegolny okres czasu w Bozym dzialaniu z ludzmi

odznacza sie dwoma istotnymi czynnikami:

–     Pan Jezus …… po dokonanym dziele na krzyzu jako

uwielbiony czlowiek do nieba

–     Bog, Duch Swiety mieszka na tej ziemi i to zarowno w

zgromadzeniu jak i w kazdym pojedynczym wierzacym.

 

Obecnosc Ducha Swietego na tej ziemi odroznia

chrzescjijanski ….. od wszystkich innych i daje

…szczegolne…. .

 

16):

 

Punktem wyjscia jest przyjscie Ducha Swietego, tak jak

zostalo to opisane w Dziejach Apostolskich 2,1-4.

 

Jedeno zapowiedziane przez Pana wydarzenie.

 

Wydarzenie w dniu zielonych swiat rzucilo swoj cien

daleko na przod…..Pan Jezus byl pierwszym

czlowiekiem na tej ziemi na ktorego Duch Swiety

spoczal trwale. …. zapowiedzial On swoim uczniom, ze

sami powinni przyjac Ducha Swietego.

      Pierwsza wyrazna wskazowke znajdziemy w Jana 7,39.

Czytam tu: „ A to mowil o Duchu, ktorego mieli

otzrymac Ci, ktorzy w Niego uwierzyli; albowim Duch

Swiety nie byl jeszcze dany, gdyz Jezu nie byl jeszcze

uwielbiony“. Pozniej wspomina Pan Jezus kilkarotnie o

przyjsciu Ducha Swietego w Jego mowie pozegnalnej do

uczniow w Jana 13-16 (szcz. roz. 14,16.17.26; 15,26;

16,7.13-15). Nie chcac zaglebiac sie w tym miejscu w

znaczenie poszczegolnych slow, zwrocmy jednak uwage,

iz Pan daje nam tutaj podstawowe prawdy o Duchu

Swietym, np.:

–     warunkiem przyjscia na ta ziemie Ducha Swietego jest

dzielo na krzyzu i uwielbienie Pana w niebie (roz.

7,39; 16,7)

–     dar Ducha Swietego pochodzi bezposrednio od Ojca,

…. w Imieniu Pana Jezusa;jednoczesnie jednak tym

ktory daje Ducha Swietego jest tez Syn (roz. 14,16.26;

15,26).

 

17):

 

 

–     swiat nie moze i nie przyjmie Ducha Swietego. Dar

Ducha Swietego jest wylacznoscia dla wierzacych (roz.

7,39; 14,17).

–     Dar Ducha Swietego nie jest czyms przemijajacym. Tak

jak Chrystus jako czlowiek, posiada Ducha na

wiecznosc, tak tez Duch pozostanie na zawsze w

wierzacyh (roz. 14,16).

–     Duch Swiety jest Bozym nauczycielem, ktorego sluzba

jest skierowana przede wszystkim na to, aby swiadczyc

o Synu i Go uwielbic (roz. 14,26; 15,26; 16,13-15).

 

Obok miesjsc z ewangelii Jana, Pan wspomina o

przyjsciu Ducha Swietego jeszcze w Lukaszu 11,13,

gdzie tez dar Ducha jest przypisany Ojcu.

      Juz wczesniej Jan Chrzciciel swiadczyl o Jezusie, ze

bedzie On chrzcil Duchem Swietym (Mat. 3,11; Mar. 1,8;

Luk. 3,16; Jan. 1,33). W polaczeniu z Dziejami

Apostolskimi 1,5 i 1.do Koryntian 12,13 staje

                                      Sluzba Ducha

Swietego jest skierowana na to, aby swiadczyc o Bozym

Synu i aby Go uwielbic.      sie jasne, ze ta

przepowiednia odnosi sie do dnia Zielonych Swiat.

      Ewangelie mowia wiec o przyjsciu

 

 

18):  

 

Ducha Swietego jako o przyszlym wydarzeniu. Rowniez w

Dziejach Apostolskich w 1 rozdziale nienastapilo

jeszcze wylanie Ducha. Dwukrotnie Jezus zwraca uwage

uczniowna to, ze przyjma Ducha, i to „po niwielu

dniach“ (roz. 1,5.8). Spelnienie sie tych slow

prowadzi nas bezposrednio do dnia Zielonych Swiat w

Dziejach Apostolskich 2.

 

 

Dzien Zielonych Swiat

    

      Dzieje Apostolskie 2 zaczynaja sie bardzo

znaczacymi slowami: „ a kiedy dzien….“. Nawet jesli

uczniowie nie znali dokladnego dnia, w ktorym mial

stapic Duch Swiety, to i tak byl on ustalony juz dlugo

przedtem. W Starym Testamencie Bog zaznaczyl w

……oraz okreslil tez okres czasu pomiedzy

zmartwychwstaniem Pana a przyjsciem Ducha Swietego,

mianowicie 50 dni.

       Wypelnienie?? sie dnia Zielonych Swiat dotyka sie

sie minionego sieta Tygodni, o ktorym czytam m.in. w

3. Moj. 23. To swieto tygodni                (w Starym

Testamencie nazwane swietem zniw i dniem ) zostalo

pozniej nazwane przez mowiacych po grecku zydow

“Zielonymi Swietami”              ( z greckiego

pentecoste = piecdziesiaty). Te 50 dni spotykamy

rowniez      w 3. Moj 23,16. Chronologia tego miejsca

daje nastepujacy obraz:

–     14-go pierwszego miesiaca swietowano pasche.

 

 

 

19):

 

 

–     Pierwszego dnia po nalezacym do tygodnia paschy

sabacie (t.zn. naszej niedzieli) …….

–     50 dni pozniej odbylo sie Swieto Tygodni na ktorym

nowy….. Skladal sie on z dwoch chlebow, ….i – jako

zadki wyjatek – pieczony z ….  .

 

To wszystko jest pelne nauki dla nas. Pascha mowi o

smierci krzyzowej naszego zbawiciela. “ Nasza pascha,

Chrystus……2 (1. Kor. 15,20-23, gdzie Chrystus

dwukrotnie zostal nazwany “   ”. Jesli bedziemy mowic

o zmartwychwstaniu Pana dalsze 50 dni, dojdziemy do

dnia Zielonych Swiat, t.zn. do wypelnienia sie Swieta

Tygodni. W tym dniu Duch Swiety przyszedl na ziemie.

 

Dwie strony

 

Uwaznemu czytelnikowi Dziejow Apostolskich 2,1-4 z

pewnoscia nieumknie, ze przyjscie Ducha Swietego jest

nam przedstawione z dwoch stron. …. Napelnil Duch

Swiety ( jako wiatr) caly dom, w ktorym siedzieli,

….. spoczal Duch Swiety (jako jezyki ognia) na kazdym

z nich z osobna. Te dwie strony zaznaczyl Pan Jezus

juz w rozdziale 1, kiedy … mowil o “chrzcie w Duchu

Swietym”

 

20):

 

 

 ……, ze Duch Swiety stapi na nich (osobiscie).

Pierwsza strona posiada…………. aspekt  wspolnotowa,

druga osbisty. I rzeczywiscie znajdujemy pozniej

obydwie te strony w listach. Ten wspolnotowy

(kolektywny) aspekt zwiazany jest ze zgromadzeniem

Bozym tu na ziemi, a osobisty (indywidualny) aspekt z

zamieszkaniem Ducha Swietego w kazdym wierzacym.

 

Aspekt wspolnotowy  

 

Zieolone Swieta sa slusznie okreslane jako godzina

narodzin zgromadzenia Bozego. Nawet jesli w tamtym

czasie nie istnialo jeszcze nauczanie na jego temat (

z wyjatkiem fragmentow z ewngelii, np.: Mat. 16,18 i

18,20), to w tamtym czasie zaczal sie jego poczatek. W

Dziejach Apostolskich 2 … sie chrzest w Duchu Swietym,

ktory Pawel w 1. Kor. 12,13 tak oto wyjasnia:  

“………………………….”.

       Tutaj znajdujemy wyjasnienie, tych dwoch chlebow, z

ktorych skladala sie nowa ….. w 3. Moj. 23. Podczas

gdy Boze dzialanie w Starym Testamencie bylo

ograniczone w zasadzie do jednego ludu, Izraela, tutaj

Boza laska wychodzi do narodow. W zgromadzeniu Bozym

nie ma roznicy miedzy zydami a innymi narodami. Dzieki

przyjsciu Ducha istnieje cudowna jednosc,

 

21):

 

 

ktora nie moze byc zniszczona. Wierzacy z zydow I

pogan tworza przez Ducha jedno cialo.

        Takze w Efezjan 2 mamy te mysli, i .. w polaczeniu

z Domem Bozym. Pawel wyjasnia tam Efezjanom, ze

wszystko co dzielilo zydow         i inne narody

zostalo usuniete przez dzielo Pana Jezusa. Chrystus

….., takze teraz nie ma istniejacej wczesniej roznicy.

Droga do Boga jest dla kazdego wierzacego otwarta. “

Poniewaz ….”””” (Ef. 2,18). Poczatek tego rozdzialu

daje jednak jasno do zrozumienia, skad pochodza ci,

ktorzy teraz przez Ducha maja dostep do Ojca, ktorzy

teraz “ …… “ tworza. Byli martwi w grzechach i ….. .

…………………………….. .Nigdy nie mozemy zapomniec z czego nas

Bog wydostal.

       Przez Ducha Swietego Boze zgromadzenie znalazlo swoj

poczatek. Przez chrzest Duchem Swietym Boze

zgromadzenie zostalo “utworzone”. ………… tego tez to

Duch Swiety jest ………. w Ciele Chrystusa. Nastepnie to

zgromadzenie jest miejscem, gdzie Bog mieszka przez

swojego Ducha. Dlatego Pawel pisze do Koryntian: “ Czy

nie wiecie, ze siatynia Ducha Swietego jestescie i ze

Duch Bozy mieszka w was?” (1.Kor. 3,16). Widzimy wiec

Ducha Bozego zarowno w polaczeniu

 

22):

 

 

ze zgromadzeniem, spogladjac na nie jako na cialo

Chrystusa, jak i rowniez w polaczeniu z nim jako Domem

Bozym.

 

Aspekt osobisty

 

………. Wielokrotnych zapowiedzi samego Pana, Duch Swiety

mial kazdego poszczegolnego wierzacego. To znajdujemy

w slowach mowiacych o rozdzielonych jezykach ognia

…………….

 Ta ……… prawda o osobistym zamieszkaniu Ducha Swietego

w kazdym wierzacym jesdt wielokrotnie potwierdzana w

listach….. Dwa miejsca:  “ ………………………………….” (Rzym.

8,9-11).

      “ Albo, czy nie wiecie, ze…………..”(1.Kor.6,19).

       ……….., ze fakt zamieszkania Ducha Swietego w

czlowieku musi miec dalekoidace skutki. Sa to …….

potezne blogoslawienstwa, ktore sa naszym

udzialem……..sa tez z tym zwiazane zobowiazania. Jednak

tym zajmiemy sie pozniej.

 

23):

 

 

……….. w Dziejach Apostolskich 2 pokazuje nam

……….cos z charakteru, w ktorym Duch Swiety

zstapil na poszczegolnych wierzacych. Chcialbym

zwrocic uwage na trzy rzeczy:

      1. To byly rozdzielone jezyki. To daje nam znowu do

myslenia, ze dar Ducha Swietego nie byl ograniczony do

wierzacych z ludu izraelskiego . Zwiastowanie

ewangelii powinno dosiegac narodow???. Tak powiedzoal

do swoich uczniow sam Pan Jezus: “ ale wezmiecie moc

Ducha Swietego. Kiedy stapi na was I bedziecie mi

swiadkami, poczawszyod Jerozolimy….”(Dz. 1,8).

      2. Byly to jezyki jakby z ognia. Ogien jest w wielu

miejscaach w biblii obrazem Bozej sprawiedliwosci,

ktora objawia sie w sadzie. To przypomina nam … o tym,

ze laska panuje dzisiaj przez sprawiedliwosc

(Rzym.5,21), t.zn. laska Boza jest ustanowiona na

Bozej sprawiedliwosci, sprawiedliwosci, ktora dotknela

naszego Pana w sadzie. Tylko na tej podstawie Bog mogl

w ogole dac ludziom swojego Ducha. ……daje nam do

myslenia wzmianka o ogniu, ze w kazdym wierzacym jest

ciagle cos, co Duch musi osadzic, mianowicie cialo.

Cialo i duch sa zawsze .    wzgledem siebie. “ ………….”

(Gal. 5,16.17).

 

 

24):

 

 

2.    Jezyki zstapily na kazdego z osobna. To pokazuje

nam, ze Bog nie daje Ducha….(Jana 3,34). Kazdy

wierzacy otrzymuje Ducha Swietego w tej samej bogatej

formie, w tym samym stopniu.Bog nie robi tutaj zadnej

roznicy. Wymiar ?? tego daru nie jest zalezny od nas,

lecz bazuje wylacznie na przelanej krwi Pana Jezusa.

Na tej podstawie Bog daje Ducha – i czyni to bez

roznicy. Najmlodszy wierzacy posiada Ducha tak samo

jak ojciec w Chrystusie. (to, ze istnieja roznice w

tym , na ile my pozwalamy Duchowi w nas dzialac, to

juz jest inne – rowniez wazne – pytanie, ktorym

zajmiemy sie pozniej.)

 

Podsumowujac stwierdzamy, ze wypelnienie sie Zielonych

Swiat……. 

Jest Ducha Swietego na ta ziemie. Od tego dnia

istnieje na tej ziemi kosciol, ktory zostal stworzony

przez Ducha Swietego i w ktorym tez i mieszka. Od tego

dnia Duch Swiety  osobiscie, ktory wierzy w (Ef.

1,13), aby w nim zamieszkac.

 

 

 

 

25) : 

 

 

Duch Swiety

 

 

Jest to w weilu miejscach Nowego Testamentu

potwierzony fakt, ze Bog, Duch Swiety, mieszla w

ludziach. Ta potezne blogoslawienstwo jest jednak

ograniczone wylacznie do wierzacych. … dziala Dcuch

Siwtey na tym swiecie, aby przekonac ich o grzechu,

sprawiedliwosci i o sadzie              (Jana 3,5-8).

Ale nigdzie nie czytamy, zeby Duch Swiety mieszkal w

ludziach niewierzacych.

       Musimy sie nauczyc rozrozniac pomiedzy dzialaniem a

mieszkaniem Ducha Swietego. Sam Pan Jezus powiedzial

bardzo jasno, ze swiat nie moze przyjac Ducha Prawdy,

poniewaz go nie widzi, ani Go nie zna (Jana 14,17).

Swiat jest wiec na Ducha Swietego zaslepiony i ……….

.Dar Ducha .tylko wierzacy  (por. Tez Jana 7,39).

       Jak i kiedy jednak wierzacy przyjmuje Ducha Siwtego

? Na to pytanie chcemy teraz odpowidziec ???? .

Punktem wyjscia jest tutaj      Efezjan 1,13:

“  “

 

26):

 

 

Dwa wazne warunki

 

Ten wers wskazuje wyraznie, ze istnieja dwa warunki,

ktore….., mianowicie:

–     sluchanie slowa prawdy i ewangelii uzdrowienia?

–     Wiara w to, co slyszelismy od Boga.

Bez tych dwoch rzeczy czlowiek nigdy nie bedzie w

psiadaniu Ducha Swietego.

 

Slowo prawdy

 

Co rozumiemy przez to? ,, nie moze to oznaczac, ze

czlowiek musi uslyszec najpierw cala prawde objawiona

w biblii, aby otrzymac Ducha. Nie, slowo prawdy

oznacza w tym miejscu prawde o Bogu i o ludziach.

Slowo prawdy uswiadamia czlowiekowi po pierwsze, kim

jest Bog, i po drugie poznaje on siebie samego w

lustrze tego slowa.

      a) Prawda o Bogu: Wielu ludzi ma bardzo   .   …

wyobrazenie o Bogu. …. W chrzescjijanskich krajach

Europy mozna znalez ….. pomysly o zywym Bogu, ktore

nie maja nic wspolnego, z tym co mowi  o Nim

biblia.Dlatego czlowiek musi najpierw uslyszec Boza

prawde o tym. Boze Slowo pokazuje nam prawde o Nim,

mianowicie, ze jest swietym Bogiem, ktory nie moze

patrzec na grzech ani tez nie moze zadnych grzechow

przeoczyc, lecz musi je osadzic.

 

 

27):

 

Ten swiety Bog musi grzesznikow osadzic i przeklac,

poniewaz jest swiety.

 b) prawda o ludziach : jak nieprzyjemnajest to prawda

o Bogu, tak malo …… jest to, co Boze Slowo mowi o nas

ludziach. Takze tutaj opinie wielu ludzi odbiegaja???

od tego, co naucza biblia. ??Dokladnie w ….wieku New

Age, gdzei czlowiek sam staje sie bogiem, potzrbujemy

tego, aby sluchac Bozej prawdy o czlowieku,

mianowicie, ze jest on  ……..grzesznikiem. Grzech

mieszka w nim i z tego …….jego zle czyny. Wyrok Bozy

jest jednoznaczny: “ ……” (Rzym. 3.10.12).

       Slowo prawdy jest wiec …. ….. nieprzyjemne. Musimy

przyznac jak bardzo daleko oddalilismy sie od Boga.

Musimy zaakceptowac to, kim jestesmy i ze w zaden

sposob nie jestesmy w stanie sobie pomoc         i

dlatego w konsekwencji zasluzylismy na Bozy sad.

 

Ewangelia uzdrowienia???

 

Na szczescie pozwolil nam Bog uslyszec nie tylko

prawde Slowa , lecz rowniez ewangelie zbawienia. Kto

zalamal sie pod Slowem Prawdy, tego podniesie  

ewangelia zbawieia. Jest to dobra i sprawiajaca radosc

nowina swietego Boga, ktory nie chce smierci

grzesznika. Bog….. pragnie, zeby wszyscy ludzie

zostali uratowani (1.Tym. 2,4). Dlatego

 

 

 

27):

 

 

kazal On zwiastowac ewangelie zbawienia. W tej dobrej

nowinie pokazuje On nam jego droge wyjscia.  Swiety i

sprawiedliwy Bog znalazl …. podstawe , na ktorej

moze On grzesznika ….  . Ta podstawa jest dzielo

Pana Jezusa na krzyzu. Tam osadzil On swojego syna w

nasze miejsce. Kare, na ktora my zasluzylismy, poniosl

On.  Dlatego tez Bog wciaz nie kaze tego, ktory wierzy

w Jego syna. Jest to nam …. Pokazane w pierwszych

rozdzialach listu do Rzymian. Ewangelia jest teraz

Boza moca do zbawienia kazdego wierzacego. W tej

ewangeli Bog …. swoja sprawiedliwosc,     ac tego,

kto wierzy w Pana Jezusa (Rzym. 1,17; 3,26).

       Ewangelia zbawienia daje nam wiec pewny fundament,

na ktorym mozemy stanac. Mowi ona o naszej pozycji

jaka mamy w Panu Jezusie. … mozemy tez ….., ktory nie

tylko jest swiatlem, ale rowniez miloscia. Ta byla

Boza milosc, ktora ….ten plan zbawienia i to byla Boza

milosc, ktora dala jednorodzonego syna na ta ziemie i

na krzyz.

 

Dlon wiary

 

Samo jednak sluchanie slowa prawdy i ewangelii o

zbawieniu nie jest wystarczajace. Juz wielu ludzi

slyszalo albo czytalo o tych zbawiennych faktach , nie

…nigdy Ducha Swietego. Nie, za sluchaniem musi pojsc

wiara.

 

 

29):  

 

 

Wiara jest jak dlon, ktora chwyta to, co Bog oferuje.

Jest to dziecinne przyjmowanie tego, co mowi Bog. “

Dar Ducha Swietego bazuje na fakcie, ze przez wiare w

Chrystusa jestesmy synami, wierzacymi, ktorzy

odnalezli spokoj w Jego dokonanym dziele

zbawienia.”(W.Kelly). To dzielo zbawienia pokzuje nam

Bog w ewangelii, I kto to akceptuje w wierze I bierze

osobiscie ….. , ten otrzymuje Ducha Swietego.

       Wymogiem do tego jest bez watpienia, ze dany

czlowiek jest na nowo narodzony. Nowe narodziny sa

wynikiem dzialania Ducha Swietego, nie moga  byc

jednak utozsamiane z samym darem Ducha. Duch dziala w

czlowieku, aby doprowadzic go do pokuty. On dziala w

nim, aby przyjal w wierze Pana Jezusa. Ale dopiero,

kiedy On to uczyni, ….. I zamieszkuje w nim.

 

Zwrocmy jeszcze uwage na dwa niebezpieczenstwa:

1.    Wiara nie jest ……: Mozemy Bogu dziekowac, ze

nie powiedzial, ze tylko ten przyjmie Ducha Swietego,

kto slowo prawdy i ewangelie zbawienia uslyszal i

zrozumial. Wierzyc nie znaczy rozumiec. Naturalnie Bog

chcialby, abysmy jako Jego dzieci wzrastali w

poznawaniu?? Jego mysli. Ale zrozumienie dobrej nowiny

nie jest wymogiem, zeby posiadac Ducha. Kto chcialby

uwazac o sobie ze wszystko zrozumial? Nie, Bog mowi o

wierze, o przyjeciu tego, co On

 

 

 

30): 

 

 

mowi, nawet jesli jeszcze wszystkiego nie

zrozumielismy.

      2. Wiara nie jest uczuciem: Otrzmujemy Ducha

Swietego nie dlatego, ze odczuwamy cos w nas. Wiara

…. nie na uczucia, lecz wylacznie na tym, co mowi

Bog. Tylko ten kto w wierze przyjmuje to co Bog mowi,

otrzymuje Ducha. Nasze uczucia sa przy tym ….  . ……

na dziele Golgoty i na niczym innym.

       Podsumujmy jeszcze raz: Dar Ducha Swietego jest

efektem tego, ze czlowiek slyszy prawde o Bogu, prawde

o sobie samym i Boza dobra nowine i to co uslyszy

przyjmuje w wierze. Tylko w ten sposob moze dzisiaj

czlowiek przyjac Ducha Swietego jako osobiste

blogoslawienstwo i dar od Boga.

 

 

Dar Ducha Swietego w Dziejach Apostolskich  

 

Uwazny czytelnik Nowego Testamentu byc moze …….,

ze w Dziejach Apostolskich  wystepuje kilka

przypadkow, w ktorych ludzie otrzymali dar Ducha pod

innymi warunkami. Pominawszy rozdzial 2,1-4, gdzie

znajdujemy chrzest Duchem Swietym,  sa jeszcze cztery

….., gdzie donosi sie o tym, jak …… . Te cztery

przypadki chcielibysmy jeszcze krotko………  :

      1) Rozdzial 2,37-41: chodzi tutaj o rodzonych zydow,

ktorzy w efekcie wielkiej przemowy Piotra …..

postawili pytanie: „ Co, mamy teraz czynic, bracie?“ .

Piotr pokazuje im …. pokuty i chrztu. Dopiero potym

mogli otrzymac Ducha Swietego (w. 38). Pokuta i

chrzest zostaly tutaj szczegolnie podkreslone,

poniewaz Bog w swojej madrosci ……., ze wlasnie ci

dumni zydzi powinni sie unizyc. To byli oni, ktorzy

nie chcieli miec swojego mesjasza. To byli oni, ktorzy

wolali: “Nie chcemy, zeby ten panowal nad nami!”. W

imieniu tego, ktorego ukrzyzowali, musieli dac sie

ochrzcic, tzn. Musieli sie publicznie do Niego

przyznac, w przeciwnym razie Duch nie moglby na nich

zstapic.

2) Rozdzial 8,14-17: W tym odcinku jaest mowa o

wierzacych w Samarii. Przez kazanie Filipa … ludzi

przyjelo Slowo Boze. Uwierzyli i zostali ochrzczeni w

wodzie, nie przyjawszy jednak Ducha Swietego. Dopiero

kiedy Piotr z Janem przyszli z Jeruzalem do Samarii,

takze oni otrzymali dar Ducha. Obok wiary i chrztu

apostolowie musieli rowniez sie o nich modlic i

polozyc na nich rece. Dopiero wtedy Duch mogl stapic

na nich. Dlaczego te warunki (wymogi)? Samaria i

Jerusalem rywalizowaly ze soba nawzajem (por. n.p.:

Jana 4). Gdyby Duch Swiety zstapil odrazu na tych

wierzacych, to rywalizacja ta pomiedzy Samaria a

Jeruzalemem pozostalaby prawdopodobnie dalej takze

miedzy wierzacymi. Przez modlitwe a szczegolnie przez

nalozenie rak apostolow widzimy, ze zjednoczyli sie

oni z wierzacymi w Samarii.

 

 

31):

 

Bog zatroszczyl sie o to, zeby bylo to jasne, ze w

kosciele nie moze byc zadnej rywalizacji. Przez Ducha

wierzacy stali sie jednym cialem, a wtym ze ciele,

wedlug Bozych mysli, moze byc tylko jednosc.

       3): Rozdzial 10,34-48: W tej historii Bog pokazuje

nam, jak otrzymali Ducha Swietego nawroceni poganie.

Tutaj nie czytamy nic o apostolskiej modlitwie, ani

tez o nakladaniu rak, lecz …. po prostu od wiary

tych, ktorzy sluchali slowa (w.43). Jako nastepstwo

ich wiary otrzymali Ducha Swietego. Dopiero pozniej

zostali oni ochrzczeni w wodzie. Tutaj widzimy pelne

…. Bozej laski, ktory nieograniczyl zbawienia tylko do

zydow, ale wszystkich wlaczylw swoj plan zbawienia.

Wierze, ktora byla w domu Korneliusza poprzedzala bez

watpienia pokuta, ale o innych waronkach nie ma tutaj

mowy. Wierzacy otrzymali …… Ducha Swietego.

      4) Rozdzial 19,1-6: Ten ostatni przypadek dotyczy

uczniow, t.zn. wierzacych, ktorzy stali jeszcze na

zydowskiej ziemi i pojecia niemieli, ze Duch Swiety

przyszedl na ziemie. Podobnie jak u wierzacych w

Samarii ….dar Ducha wierze chrztu wodnemu i

apostolskiemu nalozeniu rak (tutaj przez Pawla). Ta

kolejnosc da sie tym wytlumaczyc, iz ci uczniowie byli

zydami, ktorzy musieli najpierw przyznac sie do

ukrzyzowanego Chrystusa przez chrzest wodny oraz ze

Bog chcial potwierdzic i uznac urzad apostolski Pawla

poprzez nalozenie rak, tak samo jak powszechnie uznany

byl urzad apostolski Piotra.

 

Jaka jednak kolejnosc jest dla nas wazna? Jedno

porownanie z tym, co znalezlismy w Efezjan 1 ,

pokazuje nam jasno, ze …. W Dziejach Apostolskich 10

porzadek zgadza sie z tym, co znajdujemy w listach i

przez co jest aktualne rowniez dla nas. Te trzy inne

przypadki sa jednorazowymi wyjatkami i szczegolnymi

wydarzeniami. W rozdziale 2 chodzi o zydow, ktorzy

byli wspolodpowiedzialni za smierc Pana i u ktorych

zostal polozony nacisk na chrzest wodny. W rozdziale 8

chodzi o szczegolne stosunki pomiedzy Samaria a

Jeruzalemem, a w rozdzoale 19 chodzi o urzad

apostolski Pawla. Przypadek w rozdziale 10 opisuje nam

jednakze dar Ducha w bylych poganach, i wymieniona

tutaj kolejnosc jest dla nas dzisiaj wiazaca.

 

…., ze dar Ducha efektem sluchania i wiary. Innych

wymogow Boze Slowo niezna. Jest to nam potwierdzone

rowniez w Galacjan 3,5, gdzie Pawel zadaje Galacjnom

pytanie: “ ?. Dar Ducha nie jest efektem wlasnych

uczynkow, ani tez efektem modlitwy albo nakladania rak

innych, lecz efektem prostego przyjecia tego, co Bog

mowi nam w ewangelii. Tej latwej do zrozumienia prawdy

Bozego Slowa chcemy sie mocno trzymac i nie sluchac

innych glosow. ???

 

 

34):

 

 

Nowe zycie – zywa woda

 

Ewangelia Jana daje nam nietylko wazne wskazowki o

osobie Ducha Swietego (szcz. w rozdz. 14-16), lecz

rowniez o Jego dzialaniu.                   W

rozdzialach 3, 4 i 7 sam Pan Jezus mowi o Nim i daje

przytym wazne pouczenia??. 

     

Nowe zycie (Jana 3)

 

Wielkim tematem w ewangelii Jana 3 sa: ”Narodziny z

Ducha i wody“. Nikodem, nauczyciel Izraelski,

przychodzi noca do Jezusa, aby z Nim porozmawiac.

Jednakze Jezus nie daje sie wciagnac w dyskusje, lecz

skierowuje rozmowe na zasadniczy punkt: “Musisz sie na

nowo narodzic” (w.7). Na pytania Nikodema, Jezus

wyjasnia mu, jak czlowiek naradza sie na nowo,

mianowicie z wody i Ducha (w.5). Woda jest tutaj

obrazem Bozego Slowa, przez ktore Duch Swiety czyni

nowe, Boze zycie. Poczatkeim tego zycia jest sam Bog

(np.: Jana 1,13), charakter tego zycia jest zupelnie

nowy (por. tez 2.Kor 5,17), a sposob w jaki ono

powstaje, jest to przez dzialanie Ducha Swietego.

      Z natury zaden czlowiek nie posiada zycia z Boga.

 

 

 

 

 

 

 

35):

 

 

Wszyscy urodzilismy sie z grzeszna natura. Dlatego

potrzebujemy tych przez Ducha Swietego uczynionych

nowych narodzin. Potrzeba tego nie istnieje jednak

dopiero od przyjscia Pana na ta ziemie, lecz od upadku

w grzech.  Od 1.Moj 3 widzimy dzialanie Ducha Swietego

w ludziach, poniewaz bez nowych narodzin zaden

grzesznik nie moze byc zbawiony. Dlatego Pan Jezus w

rozmowie z Nikodemem odnosi sie do prawd , ktore byly

zawarte w Starym Testamencie, i wyraza swoje

zdziwienie, ze uczony w Pismie nie mogl nadazyc za nim

i Go nie zrozumial. (w.10) Przez dajaca zycie moc

Ducha Swietego posiadamy nowe zycie i jestesmy przez

to w stanie miec spolecznosc z Bogiem. Wierzacy czsu

laski zyja w glebokiej swiadomosci, ze przyjeli to

zycie w najbogatszej formie, jak istnieje, tak jak to

znajdziemy w wyrazeniach: “wieczne zycie” i “zycie w

obfitosci”            (Jana 10,10). “ To napisalem

wam, abyscie wiedzieli, ze macie zywot wieczny”

(1.Jana 5,13).Ta pewna wiedza nie jest arogancja, lecz

opiera sie na Bozym Slowie.

 

Zrodlo wody zywej (Jana 4)  

 

Jan 4 prowadzi nas krok dalej. Syn Bozy, ktory stal

sie czlowiekiem, siedzi zmeczony podroza przy w Sychar

I prosi kobiete o troche wody do picia. W rozmowie

 

 

36):

 

z ta znana jako grzesznica??? Kobieta slyszymy Jego

wspaniale slowa:          “ Kazdy kto pije te wode,

znowu pragnac bedzie; ale kto napije sie wody, ktora

ja mu dam, stanie sie w nim zrodlem wody wytryskujacej

ku zywotowi wiecznemu.” (w. 13.14).

       To idzie dalej, niz stworzona przez Ducha Swietgo

nowa natura. Jana 3 poucza nas o tym, ze tylko Boze

zycie jest w stanie poznac Boga i zyc z Nim w

spolecznosci. Nowe narodziny sa warunkiem i poczatkiem

tego zycia. Potzrbujemy jednak nie tylko zycia, lecz

takze mocy w nas, przez ktora spolecznosc z Ojcem i

Synem  dochodzi praktycznie do skutku. Dokladnie to

znajdujemy w Jana 4. Znany interpretator Biblii

powiedzial:    “ Bog daruje nam nie tylko nowa nature,

lecz takze odpowiednia moc, ktora w nas dziala. On

daruje nam to, co uzycza tej nowej naturze sily do

dzialania i co jest zrodlem wszelkiej radosci, ktora

nalezy do istoty Bozej natury. Krotko, nie chodzi tu o

posiadanie zycia wiecznego,…. lecz On daruje nam takze

Ducha Swietgeo. ” (W.Kelly).

Zrodlo zywej wody jest wiec obrazem Ducha Swietgo,

ktory jest i dziala w nas jako moc. Nie chodzi tu tak

bardzo o to, ze On mieszka jako osoba w nas, lecz ze

psiadamy Go jako moc w nas.  Kazde zrodlo (fontanna,

zrodelko) ma samo w sobie sile, aby

 

 

37):

 

 

 wybijac wode, i to bez przerywania. Takie zrodla mocy

poczebujemy, aby moc zyc w spolecznosci z Bogiem. Przy

tym chcemy zauwazyc, ze to nie zycie wieczne jest samo

w sobie zrodlem mocy, lecz Duch Swiety. Zycie wieczne

w nas nigdy nie mze byc w nas zrodlem, poniewaz

posiadamy jego

nature nie w niezaleznosci, lecz w zaleznosci. Ale to

mieszkajacy w nas Duch Swiety jest sila, ktora

potrzebujemy aby napelnic nowe zycie.

       Polaczenie Jana 3 i 4 znajdziemy w Rzymian 8. W

wersie 2 mamy Ducha jako nasze zycie: “ Bo zakon

Ducha, ktory daje zycie w Chrystusie Jezusie, uwolnil

cie od zakonu grzechu I smierci.” W wersecie 4 widzimy

Ducha jako moc w nas : “ aby sluszne zadania zakonu

wykonaly sie na nas, ktorzy nie wedlug ciala

postepujemy, lecz wedlug Ducha.”

     

Jak dziala to zrodlo wody zywej, ta moc Ducha w nas?

      a) Jest to zrodlo radosci, ktora znajduje swoj

poczatek w nieograniczonej lasce Bozej. Juz w Jana

4,10 mowi Pan Jezus: “ Gdybys znala dar Bozy…”. Mozemy

przy wyrazeniu “dar Bozy” myslec o Panu Jezusie, ale

byc moze w tym miejscu wlasciwszym, byloby rozumiec

tutaj sume wszystkich blogoslawienstw, ktore daje Bog.

Bog staje tutaj przed nami jako dajacy, nie jako ktos,

kto zada.

       b) To jest zrodlo, ktore zaspokaja wszystkie

potrzeby narodzonego      z Boga. Zrodlo to jest

niewyczerpane, ono nigdy nie……  . Jesli jako dzieci

Boze odczuwamy jeszcze pragnienie, to przyczyna lezy w

nas, poniewaz jestesmy cielesni i nie zyjemy ani nie

dzialamy wedlug Ducha. Jesli jednak czerpiemy z tego

zrodla, to bedziemy pociagnieci do gory do pelnej

radosci                                 

i wolnosci – i to pomimo, ze mozemy znajdowac sie w

ciezkich  okolicznosciach.

 

 

Duch Swiety jest zrodlem naszej mocy         i naszej

radosci.

 

 

 

 

c) Jest to zrodlo, ktore stawia nas praktycznie w

sytuacji, gdzie mozemy miec spolecznosc z Ojcem i

uwielbiac Go. Duch Swiety jest tym, ktory prowadzi nas

zarowno do uwielbienia jak i w uwielbieniu.

Chrzescijanskie uwielbienie jest “ w duchu     i w

prawdzie “. Jednym z punktow kulminacyjnych nauki Pana

w tym rozdziale jest bez watpienia stwierdzenie: ”bo i

Ojciec takich szuka, ktorzy by Mu tak czesc oddawali”.

To uwielbienie nie odbywa sie wedlug ludzkich zasad,

ani tez wedlug podanych przez Boga ceremonii Starego

Testamentu, lecz w wolnosci Ducha. Tak oddaja Mu czesc

“prawdziwi czciciele”.  Szczescie nalezec do nich!

       Podsumowujac stwierdzamy, ze w ewangelii Jana 4

znajdujemy Ducha Swietego jak zrodlo naszej mocy i

radosci. Przez to jestesmy

 

 

 

 

39):

 

 

praktycznie stawiani w sytuacji, gdzie w uwielbieniu

mamy spolecznosc z Ojcem i Synem.

 

     

Strumienie wody zywej (Jana 7)

 

 

W Jana 7  nauczanie Pan rozszerza sie jeszcze raz.

Ponownie mowi On        o Zywej Wodzie, i tutaj

zostalo wyrazne wskzane, ze chodzi tu o Ducha

Swietego: “ A w ostatnim wielkim dniu swieta stanal

Jezus I glosno zawolal: Jesli ktos pragnie niech

przyjdzie do mnie I pije. Kto wierzy we mnie, jak

powiada Pismo, z wnetrza jego poplyna rzeki wody

zywej. A to moiwl o Duchu, ktorego mieli otrzymac Ci,

ktorzy w niego uwierzyl; albowiem Duch Swiety nie byl

jeszcze dany, gdyz Jezus nie byl jeszcze uwielbiony.”

(wers 37-39).

 

Podczas czytania tych wersow rzucaja sie w oczy trzy

wazne punkty:

      1) Pan Jezus powiedzial te slowa ostatniego dnia

wielkiego swieta, swieta ……… . To swieto bylo dla

Izraelitow dniem wielkiej radosci              i

wdziecznosci, poniewaz swieto to odbywalo sie po

zniwach i …… . To byl jeden z absolutnie

najwazniejszych dni w roku kalendarzowym zydow. Jak

bardzo znamiennym jest to, ze Pan Jezus dokladnie w

tym dniu zawolal: “ Jesli kto pragnie, niech przyjdzie

do mnie i pije.” Uczymy sie z tego, ze

blogoslawienstwo, o ktorym jest tu mowa, wychodzi

ponad kazde ziemskie

 

 

 

40):

 

 blogoslawienstwo i nie jest tez od ziemskich

blogoslawienstw zalezne.

      2) Byl to 8 dzien swieta, w ktorym slyszymy slowa

Pana Jezusa. Liczba 8 mowi prawie zawsze o czyms

nowym, co w prawdzie moze byc ze Starym powiazane, ale

oznacza jednak nowy poczatek. To daje nam do myslenia,

iz blogoslawienstwo, o ktorym jest teraz mowa, jest

czyms zupelnie nowym. Duch Swiety jest wprawdzie znany

w Starym Testamencie, ale zostaje nam tu przedstawiony

w charakterze, w jakim nie znajdujemy Go wczesniej.

Pan Jezus da Ducha kazdemu , kto w Niego woerzy.

Takiego blogoslawienstwa w Starym Testamencie nigdy

niebylo. Dlatego zostalo tez w wersie 39 podkreslone,

ze Ducha jeszcze nie bylo, “gdyz Jezus nie byl jeszcze

uwielbiony”. Wypelnienie sie tych slow znajdujemy w

dzien Zielonych Swiat w Dziejach Apostolskich 2.

       3) Tak jak w ewangelii Jana 4 byl to Bozy Syn, ktory

mowil do kobiety przy studni Jakuba, tak tutaj jest to

odrzucony??? przez swiat Syn Czlowieczy, ktory wola.

Jako odrzucony przez ten swiat umarl, zostal

pogrzebany, zmartwychwstal i wstapil do chwaly nieba.

Jako uwielbiony Syn Czlowieczy posyla On Ducha

Swietego, aby polaczyc ze soba wierzacych. Duch Swiety

jest niejako Bozym “wiazacym ogniwem” miedzy Nim a

nami. Jego miejsce, ktore mial kiedys, jest teraz

naszym miejscem.

      Widzimy Pana Jezusa tutaj jako tego, ktory moze

zaspokoic wszystkie potrzeby. “Jesli ktos pragnie,

niech przyjdzie do mnie i pije.” – to jest Jego dobra

nowina.

 

 

41):

 

 

Kto moglby zaspokoic pragnienie duszy tak jak On? On

jednak czyni jeszcze wiecej. Daje nam z Duchem Swietym

pelnie blogoslawienstwa, ktora jest niezalezna od

ziemskich radosci i ktora nie traci na swojej

intesywnosci. “ Kto we mnie wierzy, z wnetrza jego

poplyna rzeki wody zywej”. Duch Swiety jest wiec ……

zrodlem zycia i blogoslawienstwa dla nas, ale potem

tez i dla innych.  

 

 

a) Blogoslawiensto dla nas samych

 

Tutaj chcemy zastanowic sie nad dwoma dziedzinami:

      1) Duch Swiety laczy nas – tak jak widzielismy – z

Chrystusem w chwale. Czyni On to, pociagajc nasze

mysli do gory. Duch Swiety juz teraz zaznajamia nas z

chwala i blogoslawienstwami nieba, zebysmy mogli

sie nim rozkoszowac. Chce On rozbudzic nasze

zainteresowanie do tego,    w czym Pan znajduje teraz

swoje calkowite zadowolenie. Jesli tak czesto tak malo

myslimy o Nim, to byc moze lezy to w tym, ze tak malo

dajemy sie napelniac strumieniami wody zywej?

      2) Zajmowanie sie Chrystusem w chwale pozwalanam

ujrzec ten swiat w zupelnie innym swietle. Z pewnoscia

jest ona dla wiary pustynia, ale jednoczesnie mozemy

powiedziec z synami ….:“ …….“  (Ps. 84,6). To

pokrzepienie bardzo chicialby nam dac Duch Swiety.  

 

 

 

42):

 

 

b) Blogoslawienstwa dla innych

 

“Z wnetrza jego poplyna wody rzeki zywej” – jest to

normalna kolejnosc, jesli Duch mieszka w nas i dziala

i dajemy sie Mu napelniac.Duch jest nie tylko zrodlem

blogoslawienstw dla nas samych, lecz takze dla naszego

calego otoczenia, obojetnie czy to sa wierzacy czy

niewierzacy. Glowna mysla jest wiec tutaj swiadectwo

dla innych. Rozkoszujemy sie naszym uwielbionym Panem

i jestesmy jednoczesnie gotowi aby dla Niego

swiadczyc. W nas jest osoba, w nas jest sila, ktora

uzdalnia nas aby dzielic sie  z innymi o tym, co nas

samych napelnia. Rozkoszuejmy sie Panem, jestesmy

przez Niego napelniani az do nadmiaru, tak ze

“automatycznie” przekazujemy z tego bogactwa  innym.

Jesli czesto narzekamy, ze nasze swiadectwo jest slabe

i bez mocy, czy przyczyna tego nie lezy byc moze     w

tym, ze przez nasze zachowanie przeszkadzamy Duchowi

Swietmu napelniac nas chwala osoby naszego Pana? Tego

pytania nie chcemy unknac.

      Czy jestesmy wszyscy tego swiadomi, ze Bozym celem

dla naszego zycia jest postawic nas pod wplywem

dzialania Ducha Swietego, zeby mogl nas tak napelnic

chwala Pana, ze z jednej strony zostaniemy

doprowadzeni do uwielbiania a z drugiej strony

bedziemy blogoslawienstwem dla naszego otoczenia? Tego

celu niechcemy stracic z oczu.

 

43):

 

Blogoslaiwenstwa, ktore mamy przez Ducha Swietego   

 

 

Zamieszkiwanie Ducha Swietego w czlowieku jest

zwiazane z ogromnymi konsekwencjami. Z jednej strony

posiadanie Ducha Swietego oznacza niekonczaca sie

pelnie blogoslawienstw dla nas, z drugirj strony

zwiazana jest z tym takze odpowiedzialnosc. Teraz

chcemy zajac sie blogoslawienstwami, ktore sa nasza

wlasnoscia, poniewaz Duch Swiety mieszka w nas. Przy

tym stanie sie dla nas wszystkich jasne, ze nie

jestesmy w stanie, pelni , jaka przez Ducha Swietego

mozemy nazwac nasza wlasna,

wyczerpac. Jednak mozemy i powinnismy sie tym zajmowac

i takze cieszyc sie z tego. Kolejno chcemy przedstawic

cztery blogoslawienstwa:

–     Duch Swiety jako nasz oredownik

–     Duch Swiety jako pieczec

–     Duch Swiety jako nasza rekojmia

–     Duch Swiety jako nasze namaszczenie

 

 

1. Duch Swiety jako nasz oredownik

 

Nowy Testament przedstawia nam dwoch wstawiennikow,

ktorych posiada wierzacy. W 1. Jana 2,1 widzimy, ze

sam Pan Jezus jest oredownikiem, jesli chodzi o to, ze

jako Boze dzieci

44):

 

 

 

grzeszymy. Jesli dochodzi do takiego przypadku, to

mamy oredownika u Ojca, Jezusa Chrystusa,

sprawiedliwego. Pan Jezus reprezentuje nas przed Ojcem

w niebie. W ewangelii Jana natomiast czytamy o

oredowniku na ziemi, o Duchu Swietym. Czterokrotnie

jest tam powiedziane, ze jest On oredownikiem:

–     rozdzial 14,16: “ …………”

     –    rozdzial 14,26: “……”

–     rozdzial 15,26: “…..”

–     Jana 16,7: „…….“

Pan Jezus zapowiedzial wiec przyjscie Ducha Swietego.

Mial On byc przy wierzacych zamiast Pana Jezusa. Mial

zostac poslany przez Ojca i Syna. Od Zielonych Swiat

jest On na tej ziemi i pilnuje naszych interesow.

 

Poniewaz slowo “oredownik” w dzisiejszym jezyku nie

jest czeste, nasuwa sie sluszne pytanie, co konkretnie

oznacza oredownictwo Ducha Swietego. Doslownie

tlumaczac mozna by

 

 

45):

 

 

 

zamiast oredownik napisac “przywolywany” t.zn., ze

ktos zostaje przywolany, aby stanac przy kims innym,

zeby mu pmoc. Dlatego slowo “oredownik” moze byc tez

zastapione przez “rzecznik” (adwokat), “pocieszyciel”

albo “pomocnik”. Odnosnie oredownictwa Ducha Swietego

wszystkie te trzy okreslenia dobrze oddaja jego sens.

 

a) “rzecznik” (adwokat) przejmuje sprawe drugiego, aby

reprezentowac jego interesy. W tym sensie znamy np.:

rzecznika, jesli chodzi o sprawy prawne, ktorych nie

mozemy sami ocenic i wyjasnic. Potzrbujemy wtedy

kogos, kto przejmie nasz przypadek I bedzie nas

reprezentowal. W tej funkcji mamy Ducha Swietego,

ktory przejmuje nasz przypadek, kiedy jako Boze dzieci

grzeszymy.  Grzechy na drodze wierzacego sa zawsze

ciezka sprawa. Zaklucaja one spolecznosc z naszym

Ojcem w niebie I przynosi zawsze zamieszanie do

naszego zycia. Obok oredownika w niebie (Pana Jezusa)

potrzebujemy tez oredownika na ziemi, Ducha Swietego.

To jest Jego wysilek, doprowadzic te sprawe znowu do

porzadku, kiedy przychodzimy do Ojca z wyznaniem

grzechu. Tylko na tej drodze zmacona spolecznosc moze

zostac odnowiona i na nawo mozna sie nia rozkoszowac.

b) Jako pocieszyciel znamy i posiadamy Ducha Swietego

w polaczeniu          z naszymi okolicznosciami

zyciowymi. Kazdy wierzacy zna sytuacje,          w

ktorych jest smutny i zniechecony. Wtedy potrzebujemy

Bozej pociechy    i zachety. Obydwie otrzymujemy

 

 

 

46):

 

przez Ducha Swietego. Ale takze wspolnie jako

rodzenstwo lokalnego zboru znamy Ducha Swietego jako

pocieszyciela. Przyklad na to mamy w Dziejach

Apostolskich 9,31. Czytamy tam o zborze w Judei,

Galileli i Samarii: “       “. Wlasnie w naszych

czasach potrzebujemy wspolnie jako rodzenstwo takze

tego pocieszenia. Istnieje pare rzeczy w Bozym ludzie,

ktore nas ……… .Jednak przy wszystkich problemach nie

chcemy zapomniec, ze mamy Bozego pocieszyciela. Nasze

zrodla pomocy niewyczerpuja sie nigdy.

c)  W swojej funkcji jako pomocnik Duch Swiety ma do

czynienia z naszymi slabosciami. Pisze o tym Pawel

rzymianom: “ ….2(8,26). Slabosci nie moga byc tutaj

rozumiane jako grzechy nawet jesli moga byc posrednim

skutkiem grzechu. Slaboscia jest np. wszystko, w czym

rozpoznajemy nasze ….w porownaniu z Bogiem (zmeczenie,

glod, slabosc, choroba, strach itd.). Widzimy granice

naszego ….. I naszych zdolnosci. Kto rozpoznaje te

granice, bedzie sie zwracal w modlitwie do Boga. I

dokladnie w tym miejscu potrzebujemy Ducha Swietego

jako naszego pomocnika. On jest mianowicie tym, ktory

wstawia sie za nami w niewyslowionych westchnieniach,

poniewaz nie wimy o co i jak sie modlic (Rzym 8,27).

Czesto dzialalnosci Ducha Swietego, a On jednak caly

czas jest pernamentnie przy nas.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

47):

 

 

2. Duch Swiety jako pieczec

 

To blogoslawienstwo przedstawia apostol Pawel zarowno

Efezjanom jak       i tez Koryntianom:

–     “W nim i wy, ktorzy uslyszeliscie slowo prawdy,

ewangelie zbawienia waszego, i uwierzyliscie w niego,

zostaliscie zapieczetowani obiecanym Duchem

Swietym”(Ef. 1,13)

–     „ A nie zasmucajcie Ducha Swietego, ktorym jestescie

zapieczetowani na dzien odkupienia”(Ef. 4,30)

–     “Tym zas, ktory nas utwierdza wraz z wami w

Chrystusie, ktory nas namascil, jest Bog, ktory tez

wycisnal na nas pieczec i dal zadatek Ducha do serc

naszych ”(2. Kor 1,21.22)

W tych dniach, kiedy apostol Pawel to pisal, pieczec

byla wykorzystywana np.: aby podkreslic nietykalnosc

zapieczetowanego. Wlasciciel jekiejs rzeczy mogl ja

zapieczetowac, aby w ten sposob ochronic ja przed

dostepem innych. Jesli wiec jestesmy zapieczetowani na

dzien odkupienia, to Duch Swiety jest gwarancja, ze na

zawsze nalezymy do naszego Pana. To blogoslawienstwo

daje nam pewnosc naszego zbawienia w Bogu.

 

W zapieczetowaniu rozrozniamy ctery strony:

a) Zapieczetowanie oznacza prawo wlasnosci. Pieczec na

jakims przedmiocie pokazuje do kogo ono nalezy. My

nalezymy do Pana Jezusa. Na krzyzu Golgoty oddal On

swoje zycie za nas, aby nas na zawsze posiadac. Zadna

moc tego swiata nie moze tu niczego zmienic. Zato

gwarantuje Duch Swiety.

 

 

48):

 

b) Zapieczetowanie oznacza ochrone i bezpieczenstwo.

Zapieczetowana rzecz nie moze byc przez nikogo

dotykana. Tak wlasnie jestesmy ukryci w dloniach Pana

Jezusa. Nie tylko nalezymy do Niego, ale On takze nas

chroni. Nic i nikt nie moze nas wyrwac z Jego  reki i

z reki Ojca. Takze za to gwarantuje Duch Swiety.

      c) Zapieczetowanie oznacza pewien zamkniety proces.

Pieczec pod jakims dokumentem oznacza zakonczenie tego

procesu. I tak jest tez z naszym zbawieniem. Juz nic

wiecej nie moze byc do niego dodane. Zbawienie ducha i

duszy juz posiadamy a zbawienie naszego ciala mamy

zapewnione. Posiadanie Ducha Swietgo jest na to

dowodem.

      d) Zapieczetowanie oznacza prawdziwosc sprawy.

Pieczecia potwierdza sie np.: autentycznosc jakiegos

dokumentu. Przenoszac to na nas widzimy, ze tylko

czlowiek, ktory posiada Ducha Bozego, jest prawdziwym

wierzacym. “ Jesli zas kto nie ma Ducha Chrystusowego,

ten nie jest jego.“ (Rzym. 8,9). Zewnetrzna poboznosc

i zacnosc, t.zn. pewna forma zadowolenia sie Bogiem

nie wystarcza. Bog szuka rzeczywistosci we wewnatrzu

czlowieka. Ta autentycznosc jest potwierdzana przez

Ducha Swietego.

 

3. Duch Swiety jako nasza rekojmia

 

Takze ta prawda zostala przedstawiona przez apostola

Pawla efezjanom             i koryntianom. Obok juz

cytowanego miejsca z 2. Kor. 1,22 czytamy o tym w:

 

49):

 

–     Efezjan 1,13.14: “Duch Swiety jest rekojmia

dziedzictwa naszego az nastapi odkupinie wlasnosci

Bozej, ku uwielbieniu chwaly Jego.”

–     2. Kor. 5,5: “A tym ktory nas do tego wlasnie

przysposobil, jest Bog, ktory nam tez dal jako

rekojmie Ducha.” 

Rekojmie albo zastaw mozna rozumiec jako zaliczke.

Wszyscy wiemy czym jest tak zaliczka. Jesli cos

kupujemy, ale niechcemy albo niemozemy tego odrazu

wziac, wplacamy zaliczke. Z ta zaliczka jest nam ta

rzecz zagwarantowana. Chociaz niemamy tego jeszcze

faktycznie w rekach, jest to jednak juz z pewnoscia

nasze. Dostaniemy to.

       Przenoszac to na nasz temat, rekojmia Ducha oznacza,

ze otrzymamy kiedys cos, czego dzisiaj jeszcze tak

naprawde nieposiadamy. Duch jest gwarancja, ze jednak

z pewnoscia to otrzymamy. Jesli wezmiemy teraz obydwa

zacytowane fragmenty, poznamy co bedzie naszym

udzialem.

      a): W liscie do Efezjan chodzi o nasze dziedzictwo.

Duch Swiety jest rekojmia naszego dziedzictwa.

Bogactwo i wspanialosc naszego dziedzictwa zostaly

opisane w rozdziale 1. W pelni czasow, t.zn. w

tysiacletnim krolestwie, Pan Jezus jako Syn Bozy

obejmie wladze nad niebem i ziemia.  Wladza ta

podzieli sie On z nami (1,10). To jest nasze

dziedzictwo. Bogactwo tej chwaly powinnismy juz teraz

poznawac i rozkoszowac sie nia, jej faktyczne

posiadanie jest natomiast przyszlosciowe. Duch daje

nam jednak

 

 

50):

 

 

pewnosc, ze kiedys faktycznie wejdziemy w posiadanie

tego dziedzictwa. Niemoze byc co do tego zadnej

watpliwosci. 

      b) W drugim liscie do Koryntian chodzi o nasze nowe

cilao. Nasze terazniejsze cialo jest cialem slaboscii

i znikomosci, ktore kiedys zostanie przemienione do

takiej samej postaci jak uwielbione cialo naszego Pana

Jezusa (Fil. 3,21). Kiedy On przyjdzie aby zabrac nas

do siebie, otrzymamy wtedy nowe cialo, “ budowle od

Boga, dom w niebie, nie rekoma zbudowany, wieczny” (2.

Kor. 5,1). To nowe cialo jest wiec Boze a nie ludzkie,

jest wieczne a nie przemijajace, jest niebianskie a

nie ziemskie. Jeszcze go nieposiadamy. Wiele dzieci

Bozych raczej wzdycha jeszcze w swoim znikomym ciele,

ktore sprawia trud. Jednak nowe cialo mamy zapewnione.

Chociaz jeszcze go nie mamy, Duch Swiety gwarantuje,

ze kiedys go dostaniemy.

      W zapieczetowaniu widzimy wiec …..,nasza pewnosc, ze

nalezymy do Pana. W tej rekojmii widzimy nasza pewnosc

odnosnie posiadania przyszlych bozych blogoslawienstw,

ktore do nas naleza.

 

 

4. Duch Swiety jako nasze namaszczenie.  

 

Fakt namaszczania spotyka nas juz w Starym

Testamencie. Tam namaszczalo sie z reguly olejem,

trafny obraz Ducha Swietgo. W Nowym Testamencie obok

apostola

 

 

51):

 

Pawla (2. Kor. 1,21), przede wszystkim apostol Jan

mowi w swoim pierwszym liscie o tym blogoslawienstwie:

–     1. Jana 2,20: “A wy macie namaszczenie od Swietgo i

wiecie wszystko.”

–     1. Jana 2,27: “ Ale to namaszczenie, ktore od niego

otrzymaliscie, pozostaje w was i niepotrzebujecie, aby

was ktos uczyl;”

Przez przyjete namaszczenie Duch Swiety wskazuje nam

nam na Chrystusa, majac w nim zarowno pragnienie

Bozych mysli jak i ich zrozumienie. Chrzescijanin

potrzebuje instrukcji, a instukcje te znajdziemy w

biblii. Duch pomaga nam i uzdalnia nas do tego abysmy

mogli to Slowo zrozumiec. Boze nauczanie znajdziemy

tylko w i przez Boze Slowo. Naturalnie Duch Swiety

uzywa tez ludzi, zeby nam tlumaczyc prawdy, ale ich

nauka moze sie opierac jednak tylko na tym, co Bog

mowi nam w swoim Slowie. Madrosc tego swiata, ktorej

naturalnie potrzebujemy w naszych ziemskich zajeciach,

nie moze nam niczego dodac w duchowych rzeczach, takze

i nie teologia       i filozofia ludzka. Wrecz

przeciwnie, rzeczy te oznaczaja dla nas

niebezpieczenstwo, jesli uwazamy, ze nasze duchowe

zycie moze byc przez nie wzbogacone.

      Namaszczenie Swietego przekazjue nam duchowa wiedze.

Nie znaczy to, ze  …… wszystko rozumiemy, ale raczej,

ze mamy w nas podstawowe zdolnosci, rozpoznawac Boze

mysli i je pojmowac. Przez namaszczenie jestemy w

stanie rozpoznac glos dobrego pasterza

 

 

 

52):

 

 

i rozroznic go od obcych glosow. Potrzebujemy tego

skarbu rozrozniania  szczegolnie wlasnie dzisiaj,

kiedy tak wiele glosow dochodzi do naszych uszu. Wiele

slucha sie najpierw dobrze i przyjemnie, ale po

dokladniejszym wsluchaniu sie okazuja sie falszywymi i

niebezpiecznymi. Aby pozostac zachowanym od takich

zwiedzen, potrzebujemy namaszczenia od Swietego.

       Szczegolnie w ewangelii Jana zostalo nam pokazane,

jak Duch Swiety skierowuje nas na Boze Slowo:

–     rozdzial 14,26: Duch chce nasz uczyc i przypominac

nam wszystko, co Pan Jezus zrobil i powiedzial na tej

ziemi. To znajdziemy glownie w ewangeliach.

–     Rozdzial 15,26: Duch swiadczy o Jezusie. To

znjdujemy przede wszystkim w Dziejach Apostolskich.

–     Rozdzial 16,13a: Duch chce nas wprowadzic w cala

prawde. W dalszym tego slowa znaczeniu odnosi sie to

do calego Bozego Slowa, w blizszym znajdujemy to

szczegolnie w listach Nowego Testamentu.

–     Rozdzial 16,13b: Duch chce nam oznajmic to co

przyjdzie. To znajdujemy szczegolnie w Objawieniu

Jana.

Widzimy wiec, jak Duch Swiety uzywa calego Slowa, aby

nas poinsrtuowac. To od nas zalezy, czy otworzymy te

instrukcje, aby wzrastac w poznawaniu Bozych mysli o

swoim Synu. To poznanie jest w koncu zawsze celem

dzialania Bozego Ducha, jak pozniej bedzeimy to

jeszcze widziec.

 

 

53):

 

 

Sluzba Ducha Swietego w wierzacych

 

Duch Swiety nie tylko mieszka w kazdym pojedynczym

wierzacym i dziala przez Niego ale tez dziala w nim.

Ma On zadanie, sluzbe, ktora musi byc      w nas

wykonana. W 2. Kor. 3 apostol Pawel mowi o roznych

sluzbach (sluzba nowego przymierza, sluzba smierci,

sluzba Ducha, sluzba przeklenstwa i sluzba

sprawiedliwosci) i laczy sluzbe Ducha z chwala    

(w. 8). Celem dzialania Ducha Swietgo jest zawsze,

abysmy zajmowali sie chwala Pana Jezusa. Dlatrgo mowi

On o Duchu: “On mnie uwielbi”       (Jana 16,14).

Praktycznie oznacza to dwie rzeczy:

 

1.Duch Swiety chcialby zabrac z nas wszystko to, co

niezgadza sie z chwala Pana Jezusa, i dlatego tez

przeszkadza nam w tym, aby zostac przez Jego chwale

pochwyconym i napelnionym. To jest negatywna strona

Jego sluzby.

 

2. Duch Swiety chcialby zajac nas aktywnie chwala i

znakomitoscia Pana, abysmy ogladajac chwale Pana

zosrtali przemienieni w Jego obraz              (2.

Kor.3,18). To jest pozytywna strona Jego sluzby.

 

 

 

54):

 

1. Negatywna strona

 

Boze Slowo pokazuje nas wierzacych jako ludzi, ktorzy

przyjeli nowe zycie i w ktorych mieszka Duch Bozy.

Jednoczesnie jest tez jednak obecne i cialo t.zn. w

czlowieku sa jeszcze grzechy. W zwiazku z tym mowimy

czesto o “starej naturze”, ktora wierzacy jeszcze

posiada. Jesli nawet taki zwrot nie wystepuje w

biblii, to na pewno wystepuje to, co przez nie jest

wyrazone. Ta stara natura tylko grzeszy i dziala przez

nasze cialo”……”(Rzym. 8,13). Niewierzacy nie moze

inaczej jak tylko grzeszyc, poniewaz dziala w nim

tylko ta ta stara natura. Jest on nieuchronnie

“niewolnikiem grzechu” (Rzym. 6,17). Grzech panuje nad

nim.

      W przeciwienstwie do tego wierzacy niemusi grzeszyc.

Jest to oczywiscie prawda, ze mozemy grzeszyc – i

niestety cigele sie to dzieje -, ale nie ma juz wiecej

przymusu do grzechu. Wierzacy jest od niego uwolniony,

grzech nie panuje wiecej nad nim. „A uwolnieni od

grzechu, staliscie sie slugami sprawiedliwosci“ –

„Teraz zas, wyzwoleni od grzechu, a oddani w sluzbe

Bogu, macie pozytek w poswieceniu, a za cel zywot

wieczny“ (Rzym. 6,18.22). Wierzacy niejest juz wiecej

niewolnikiem grzechu, stary czlowiek jest ukrzyzowany

a wyrok smierci nad cialem wypowiedziany. Umarlismy

grzechowi (Rzym. 6,2). I przez to ten przymusowy

meczanizm grzeszenia jest zabrany.

 

 

 

55):

 

 

Jednak pozostaje to prawda, ze nadal mozemy grzeszyc.

Pawel mowi nawet o tym, ze mozemy …… w grzechu I zyc w

nim (Rzym. 6,1). Nasze cialo jest przez mieszkajacy w

nas jeszcze grzech wykorzystywane, aby zachowywac sie

cielesnie, t.zn. “zyc wedlug ciala” (Rzym.8,2). Tutaj

wkracza sluzba Ducha. On dziala zawsze w tym kierunku,

abysmy nie grzeszyli. On jest ta moca w nas, ktorej

potrzebujemy, abysmy w praktyczny sposob uwazali sie

za martwych dla grzechu. Jest to “prawo Ducha, ktory

daje zycie w Jezusie Chrystusie”, ktore uwolnilo nas

“od prawa grzechu I smierci” (Rzym. 8,2). Dlatego

Pawel dochodzi do koncowego wniosku:

“ Tak wiec, bracia, jestesmy dluznikami nie ciala, aby

zyc wedlug ciala. Jesli bowiem wedlug ciala zyjecie,

umrzecie; ale jesli Duchem sprawy ciala umartwiacie,

zyc bedziecie” (Rzym. 8,12-14). Zostalismy wiec

wezwani, aby przez Ducha umartwic dzialania ciala. Sa

to wszystkie te rzeczy, ktore sa wytwarzane przez

stara nature, a wiec sa przez to grzeszne, I niemaja

zadnego udzialu w chwale Pana. Duch w nas ostrzega nas

po pierwsze przed grzechem, a po drugie daje On nam

sile, usmiercic dzialania strej natury, t.zn. uznac,

ze sa zle I ze Pan Jezus takze za nie musial umrzec.

Kolosanie zostali wezwani: “Umartwiajecie tedy to, co

w waszych czlonkach jest ziemskiego” (Kol. 3,5).

56):

 

Jesli zgrzeszylismy, nie uciekamy znowu do przleanej

krwi Zbawiciela, ale wspominamy w myslach o tym, ze

Pan takze za te grzechy musial umrzec, ktore jako

wierzacy znowu popelnilismy.

      Duch Bozy, ktory w nas mieszka, jest calkowicie

przeciwny starej naturze. O tym pisze Pawel

Galacjanom: “Mowie wiec: Wedlug Ducha postepujcie, a

nie bedziecie poblazali zadzy cielesnej. Gdyz cialo

podaza przeciwko Duchowi, a Duch przeciwko cialu, a te

sa sobie przeciwne, abyscie nieczynili tego, co

chcecie.(..) A ci, ktorzy naleza do Chrystusa Jezusa,

ukrzyzowali cialo swoje wraz z namietnosciami I

zadzami. Jesli wedlug Ducha zyjemy, wedlug Ducha tez

postepujmy.”(Gal. 5,16-25).

      Cialo chce nas zawsze odciagnac od Pana I Jego

chwaly; Duch dziala dokladnie w odwrotnym kierunku. On

pomaga nam, uwazac siebie za umarlych dla grzechu,

umartwiac w nas cielesne dzialania, aby moc potem

zajac nas chwala Pana.

 

 

2. Pozytywna strona          

 

To jest zawsze pozytywny cel Ducha Swietgo, aby chwale

Pana uczynic

wielka w naszym zycia. To jednak moze On uczynic tylko

wtedy, jesli praktycznie chodzimy w Duchu Swietym a

cialo niedochodzi do glosu. Dlatego musimy sobie,

kazdy osobiscie, postawic pytanie, jak duzo

 

 

57):

 

czasu musi Duch Swiety zuzyc w moim zyciu na to, aby

usunac to, co pochodzi z ciala, I jak duzo okazji daje

Duchowi Swietemu w codziennym zyciu, aby zajmowal mnie

chwala mojego Pana. Musimy niestety powiedziec, ze

Duch Swiety musi sie o wiele czesciej tym zajmowac, co

pochodzi ze starej natury, I co przeszkadza nam

podazac za Panem. Dopiero w chwale Pana moze On

objawic na nas cala moc, aby w nieograniczony sposob

pokazac nam chwale Pana. Wtedy niema juz wiecej

przeszkod, aby rozkoszowac sie Panem oraz jego chwala

i pieknoscia.

       Nie mozemy jednak czekac, az juz nas nie bedzie na

tej ziemi. Duch Swiety zostal m.in. dlatego poslany,

aby mowic tu o Panie Jezusie i aby gleboko wpoic nam

Jego chwale. W tej sluzbie Ducha rozrozniamy cztery

kroki:

a)    pokazuje nam chwale Pana:

b)    wklada chwale Pana w nasze serca:

c)    czyni chwale Pana widoczna w naszym zyciu:

d)    uzdalnia nas, abysmy przynosili Ojcu chwale Pana.

 

 

a) Pokazuje nam chwale Pana

   

O tym mowi Pan Jezus w swoich slowach pozegnalnych do

ucznoiw: “ On mnie uwielbi, gdyz z mego wezmie i wam

oznajmi” (Jana 16,14).Uwielbic jakas osobe nie oznacza

nic innego, jak wyniesc na swiatlo jej chwale        

       i znakomitosc i mowic o nich. W tym sensie Pan

Jezus uwielbil na krzyzu Boga, poniewaz tam pokazal On

w doskonaly sposob, kim naprawde jest Bog (mianowicie

swiatlem i miloscia). Tak wiec jest to staraniem Ducha

Swietgo, aby zapoznac nas ze znakomitymi cnotami Pana

Jezusa. Pokazuje On nam Go jako przybylego z nieba

Syna Bozego, jako doskonalego czlowieka, ktory ….. w

sluzbie dla Boga tutaj na ziemi, aby dokonac swojego

dziela.Duch Bozy pokazuje nam jego gleboke unizenie

sie??, jego posluszenstwo, poswiecenie sie i  …..

Bogu, jego litosc, uprzejmosc, ….., dobroc. We

wszystkich szczegolach jego zycia na ziemi mozemy go

podziwiac. Celem Bozego Ducha jest przytym, abysmy,

tak jak oblubienica       w “Piesni nad piesniami”,

powiedzieli: “Wszystko w nim jest rozkoszne” (5,16).

Tak tez odczuwali to synowie Koracha, kiedy

prorokowali:                 ” Najpiekniejszy jestes

wsrod ludzi; Rozlany jest wdziek na wargach twoich”

(Ps. 45,3). Nic i nikt nie jest porownywalne z

Jezusem. To poznanie Duch Swiety chcialby gleboko w

nas wpoic. Gdziekolwiek nie spojrzymy, mozemy widziec

Boza doskonala chwale i pieknosc.

      Jakiego srodka uzywa Duch Swiety, aby pokazac nam

chwale Pana? Jest nim Jego Slowo. Na wszystkich

stronach Biblii znajdujemy Pana Jezusa I Jego

pieknosc. W Starym Testamencie mowi On w obrazach I

przykladach, w Nowym Testamencie

 

 

59):

 

w bezposredni sposob. To zalezy od nas, abysmy w

modlitwie I pod prowadzeniem Ducha Swietego, kazdego

dnia naszego zycia widzieli coraz wiecej w Jego Slowie

chwaly Tego, w ktorym Ojciec znajduje cale swoje

upodobanie.

 

b) Wklada chwale Pana w nasze serca.

 

To jest jedna rzecz, zajmowac sie chwala Pana, aby

nauczyc sie ja poznawac i podziwiac. Inna rzecza jest

wziac te wspanialosci gleboko do serca. Takze do tego

potrzebujemy sluzby Ducha Swietego. Pawel pisze o tym

w liscie do Efezjan: “ ….By sprawil wedlug bogactwa

chwaly sojej, zebyscie byli przez Ducha jego moca

utwierdzeni w wewnetrznym czlowieku, zeby Chrystus

przez wiare zamieszkal w sercach waszych, a wy,

wkorzenieni i ugruntowani w milosci,”( Ef. 3,16.17).

Rozumiemy dobrze, ze potrzebujemy Ducha Bozego jako

zrodla mocy, aby byc na tym swiecie swiadkami naszego

Pana i Zbawiciela (por. Dz. 1,8), ale nie o to tu

chodzi. Duch zostal tutaj nazwany Duchem Ojcostwa, i

potrzebujemy Go jako zrodlo mocy           w nas, zeby

“Chrystus przez wiare zamieszkal w sercach waszych”.

Tutaj chodzi o miejsce, aby Chrystus byl w zentrum …..

w naszych priorytetach.

      Dla Ojca nie ma nic wiekszego jak jego ukochany Syn.

Na Niego patrzy On zawsze z przyjemnoscia. Dlatego dal

On nam swojego Ducha,

 

 

60):

 

abysmy razem z Nim dzielili ten przedmiot rozkoszy i

radosci. Duch Ojca pociaga zawsze do Syna, tak jak

Duch Syna pociaga do Ojca (por. Gal.4,6). Jest to wiec

wzajemna relacja. Duch nie tylko pokazuje nam chwale

Pana, ale tez prowadzi nas dalej. Chrystus powinien

zamieszkac przez wiare w naszych sercach a my zostac

wkorzenieni I ugruntowani w milosci. Nie jest to

bynajmniej cos teoretycznego, lecz ma to zwiazek z

naszym praktycznym zyciem. Tam gdziemieszkam , tam

jestem w domu. Mieszka Chrystus w moim sercu, to

niejest On tam gosciem, lecz ma prawa gospodarza. Im

wiecej jestem przemozony Jego chwala i rozkoszuje sie

Jego miloscia, tym wiecej tez bede Mu przekazywal

wladzy nad moim zyciem. Chrystus chce wiec mieszkac w

moim sercu i do tego Duch Swiety chce nas doprowadzic.

To prowadzi nas bezposrednio do nastepnego punktu.

 

c) czyni chwale Pana widoczna w naszym zyciu:

 

 

Jesli Pan Jezus mieszka w moim sercu jako centrum…..

i przekaze Mu wladze nad swoim zyciem, to bedzie to

takze zauwazone przez ludzi, ktorzy zyja wokol nas.

Dokladnie do tego chce nas doprowadzic Duch Swiety. To

sa owoce Ducha, o ktorych Pawel pisal Galacjanom:

„Owocem Ducha zas sa: milosc, radosc, pokoj,

cierpliwosc, uprzejmosc,

 

 

61):

 

 

 

dobroc, wiernosc, lagodnosc, wstrzemiezliwosc“ (Gal.

5,22). Te wspaniale ….. cechy charakteru stoja w

calkowitym przeciwienstwie do dziel ciala, starej

natury, o ktorych przedtem apostol powiedzial kilka

wersow. Tylko Duch Swiety moze te cnoty, ktore widac

bylo w Panu Jezusie bez zadnego cienia, uczynic w

naszym zyciu widocznymi.

      Owoc Ducha jest wiec po pierwsze nie jakims „dobrym

dzielem“ , ktore czynimi dla Boga. Nie obejmuje on tez

w perwszej linii ludzi, ktorych przyprowadzamy do Pana

Jezusa (przyczym obydwie te rzeczy powinny miec

miejsce w naszym zyciu). Nie, owocem Ducha jest to, co

Duch Bozy powoduje w nas ……. Pana Jezusa. Zauwazmy

tez, ze nie chodzi tu o “owoce Ducha”, lecz o “owoc

Ducha”. To jest jeden owoc, haronijna calosc,

doskonaly w Jezusie Chrystusie.

       Piekny przyklad na to znajdziemy u Szymona. Krotko

przed tym jak zostal ukrzyzowany, posrod nienawisci I

zlosci, wzniosl swoje oczy ku niebu. Zainspirowany

pisarz tak o tym donosi: “On zas, bedac pelen Ducha

Swietego, utkwiwszy wzrok w niebo, ujrzal chwale Boza

I Jezusa stojacego po prawicy Bozej” (Dz. 7,55). A

jaki byl tego skutek? Troche pozniej slyszymy jego

prosbe: “Panie, nie policz im grzechu tego!“ Jak

podobny byl on w tych ciezkich chwilach do Tego, ktory

modli sie: „ Ojcze, przebacz im, bo niewiedza, co

czynia.“ Napelniony Duchem Swietym, ten wierny sluga

zostal przemieniony w obraz swojego Pana.

 

 

62):

 

 

Tal wypelnily sie Slowa Pawla: „My wszyscy tedy, z

odslonietym obliczem, ogladajac jak w zwierciadle

chwale Pana, zostajemy przemienieni w ten sam obraz, z

chwaly w chwale, jak to sprawia Pan, ktory jest

Duchem.“                (2. Kor. 3,18). Dla nas

wszystkich jest to codzienne wyzwanie, aby dac Duchowi

Swietemu wiecej przestrzeni, zeby mogl ksztaltowac w

nas Chrystusa. (por. tez Gal. 4,19)

d) uzdalnia nas, abysmy przynosili Ojcu chwale Pana

 

Ludzie, w ktorych sercach mieszka Chrystus i ktorzy

przez Duch sa Nim wypelnieni, maja nie tylko

pragnienie aby pokazac,,,,, Pana Jezusa w swoim zyciu,

lecz Duch Swiety bedzie ich takze uzdalnial i

prowadzil, aby uwielbili Ojca w Duchu i w prawdzie

(Jana 4,23). Chrzescijanskie uwielbienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: