William J. Hocking | Pełne bujnej wyobraźni wykładanie Pisma Świ ętego |

„Całe Pismo przez Boga jest natchnione i pożyteczne do nauki, do wykrywania błędów, do poprawy, do wychowywania w sprawiedliwości, aby człowiek Boży był doskonały, do wszelkiego dobrego dzieła przygotowany.” 2. Tymoteusza 3,16.17

Pełne bujnej wyobraźni wykładanie Pisma Świętego

William J. Hocking

Fantazja i zmyślanie nie mają miejsca przy wykładaniu Pisma

Proste dziecko Boże, które czci Pismo Święte jako Słowo Boże i w pokorze opiera się na pomocy Ducha Świętego, nie jest w niebezpieczeństwie, aby zostać zwiedzionym przez fantazję własną bądź kogoś innego. Głodna kura szybko rozróżni plewy od pszenicy.

Pismo rzeczywiście jest swoim własnym wykładowcą. Jeśli pewne miejsce w Słowie jest błędnie pojmowane, wtedy istnieje inne, aby ten błąd wykazać i poprawić. Gdy szatan zacytował Psalm 91,11.12 starając się spowodować, aby Pan Jezus rzucił się w dół ze szczytu świątyni, to nasz Pan wskazał mu na 5. Mojżeszową 6,16, aby zarzucić mu jego nadużycie zacytowanego Psalmu.

To co słyszymy, musimy badać czy zgadza się z Pismem

Gdy więc słyszymy jakąś nową myśl, to zawsze mądre i wskazane będzie, aby w związku z tym zbadać Pismo (tak jak wierzący w Berei codziennie badali Pisma), czy to, co usłyszeliśmy jest z nim zgodne czy nie (Dz.Ap. 17,11). Gdy to, co dla mnie jest nowe, będzie prawdą, wtedy inne miejsca to potwierdzą; gdy to jednak będzie błędne albo głupie, wtedy to przekreślą. Przewodnikiem wykładu Biblii jest zasada, by nieustannie myśleć o doskonałej zgodności całego Pisma. Nawet najprostszy czytelnicy Biblii wtedy nie pobłądzą.

Pomysły pełne fantazji często zwodzą „niewiedzących i nieutwierdzonych“, ale w oczach trzeźwych są natychmiast rozpoznane jako pozbawione sensu. Pewien brat został zapytany przez bardzo fantazjującego brata, czy wie, czego obrazem jest trawa w opisie o nakarmieniu pięciu tysięcy (Jana 6,10). Wytłumaczono mu, że jest ona obrazem naszej ludzkiej natury; lud zebrany miał osądzić tę naturę, co było znaczeniem słowa, że mieli usiąść na trawie!

Taka pusta gadanina jest niczym innym jak dziecięcą głupotą, która bawi się Pismem Świętym. Tacy ludzie głupcom wydają się, że są mądrzy, ale dla mądrych są głupimi.

Za dużo fantazji – to było od dawna

Takiego rodzaju przesadne wyobraźnie przy wykładaniu Pisma nie są niczym nowym w historii kościoła. Ponad tysiąc pięćset lat temu sławny biskup Hippolytus widział w pięciu chlebach cudu nakarmienia obrazowo pięć Ksiąg Mojżeszowych. Te oto chleby były z jęczmienia, co w Nowym Testamencie jest mniej wartościowe niż pszenica. Ów chłopiec obrazował lud Izrael, a owe dwie ryby oznaczały dla niego namaszczone stanowiska kapłana i króla.

Takie opinie, które nie mają żadnego fundamentu, były wynikiem niekontrolowanej fantazji, która panuje w niejednych książkach i artykułach. Również duch żydowskich starszych – duch, który został osądzony przez naszego Pana – unieważniał Słowo Boże przez swoje własne wykłady Pisma Świętego (Marka 7).

Nie zapomnijmy, że Pismo samo mówi o swoim obrazowym charakterze. Stwierdza na przykład, że sprawy, które wydarzyły się Izraelowi, są dla nas przykładem (1.Kor 10,6.11). W narodowej historii Izraela zawarte moralne zasady można również zastosować na zgromadzenie chrześcijan.

Cień nie jest rzeczywistością

W ten sposób na przykład list do Hebrajczyków jest niezawodnym wykładem obrazów, które widzimy w służbie i postaci Lewitów. Jest to list, w którym pokazane jest ich spełnienie w Chrystusie i Jego dziele razem z ich zastosowaniem na wierzących dzisiejszych czasów. Lecz w Hebrajczyków 10,1 jest nam dane ograniczenie. System zakonu był tylko cieniem, a nie samym obrazem rzeczy. A dlatego że ten system jest niedoskonały, nie potrafi wyrazić nawet w sposób podobny doskonałej prawdy objawionej w Chrystusie. Cień pomarańcza pokazuje, że ten owoc jest okrągły, ale nie pokazuje jego kulistego kształtu. Cień nigdy nie osiągnie prawdziwego kształtu ciała.

To właśnie ostrzeżenie Ducha Świętego miało powstrzymać pewnych nauczycieli od starań odkrycia całej chrześcijańskiej nauki w cieniach obrazów Starego Testamentu. Szczegóły ciała nigdy nie mogą być dostrzeżone w jego cieniu. Podobieństwa i ilustracje można w nim znaleźć, ale nigdy „nie sam obraz rzeczy”. W zakonie i prorokach można zobaczyć „dobre” rzeczy, ale listy mówią nam o „lepszych” rzeczach.

To samo ograniczenie trzeba wziąć pod uwagę w stosunku do osób i porządku służby Bożej w Starym Testamencie. Niebiańskie rzeczy nowej epoki nie mogą być pomieszane z ziemskimi rzeczami starej epoki. Tak bowiem Chrystus wszedł do samego nieba, a nie jak kapłani Izraela tylko czasowo do „rękami zbudowanej świątyni”, która jest tylko obrazem prawdziwego przybytku, który zbudował Pan, a nie człowiek (Hebr. 8,2; 9,24).

Krótko mówiąc, Stary Testament jest bardziej przeciwieństwem niż porównaniem do „odbicia rzeczy niebieskich” (Hebr. 9,23). Dlatego konieczna jest nadzwyczaj dokładna staranność, aby właściwie wykładać Słowo Prawdy według swojego znaczenia.

Ostatnią złotą regułę można wywnioskować ze słów naszego Pana skierowanych do Żydów, którzy dobrze byli obeznani z „wypowiedziami Bożymi” jeśli chodzi o ich literę. Pan rzekł do nich: „Badacie Pisma, bo sądzicie, że macie w nich żywot wieczny; a one składają świadectwo o mnie” (Jana 5,39). Czy te słowa zrozumie się jako nakaz lub jako apel – zasada pozostanie ta sama. Pisma są wskazówką Ducha Świętego na Chrystusa. Jeśli zaniedbasz tego boskiego drogowskazu, znajdziesz się w puszczy bez wyjścia. Lecz gdy zważysz na tę prostą regułę, zostaniesz zachowany od fantazyjnych wykładów. Gdy masz Chrystusa przed oczami, znajdziesz we wszystkich Pismach to, co dotyczy Jego osoby (Łuk. 24,27).

Potrzebujemy więcej niż właśnie to?

Pelne bujnej wyobrazni wykladanie Pisma Swietego.doc

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: